De Belgische exportsector heeft onvoldoende oog voor de financiële risico’s die ze loopt. Dat blijkt uit het brancheonderzoek Export van bedrijfsinformatiespecialist Graydon. Terwijl 25% van de respondenten aangeeft dat de betaalmoraal van hun internationale klanten is verslechterd, neemt slechts 42% van hen hier maatregelen tegen. 70% van de exporteurs geeft ook aan dat ze hun klanten niet indelen op basis van risico’s en kansen. Dit is nochtans cruciaal voor wie succesvol wil zijn in het buitenland.
Veel bedrijfsleiders in de exportbranche beseffen volgens het onderzoek van Graydon onvoldoene hoe dun het ijs is in hun sector. Ze gaan voluit voor de verdere uitbouw van hun exportmarkten, maar ze nemen daarbij onnodige risico’s. Getuige daarvan bijvoorbeeld dat, ondanks de verslechterde betaalmoraal, 17% van de exporteurs aangeeft hun buitenlandse klanten het voorbije jaar méér afnemerskrediet te hebben verleend.
Een goed credit management, waarin onder meer een scherper herinner- en aanmaantraject wordt uitgetekend kan in deze sector meer dan ooit een sterk concurrentievoordeel betekenen. Uit het onderzoek blijkt ook dat de Belgische exporteurs hun buitenlandse klanten opmerkelijk soepeler betalingstermijnen toestaan dan de rest van hun klantenportefeuille. 48% van de Belgische bedrijven zet een betaaltermijn van 0 tot 30 dagen voorop voor hun buitenlandse klanten, maar slechts 17% houdt zich hieraan.