Forse omzetgroei voor Brouwerij Huyghe in Latijns-Amerika

Nadat alain-de-laet-01de Europese Unie het handelsakkoord afsloot met Colombia en Peru, zag de onafhankelijke Belgische brouwerij Huyghe uit Melle haar exportcijfers naar Colombia met 100% stijgen. Overigens sluit Brouwerij Huyghe het boekjaar af met forse groeicijfers.

België heeft meer dan 1.500 verschillende bieren en 168 brouwerijen. De sector is goed voor een indirecte tewerkstelling van 45.000 mensen en exporteert jaarlijks 11.222.702 Hectoliter naar alle uithoeken van de wereld. 61,64% van de productie in België wordt geëxporteerd. Dat ook kleinere spelers zoals het familiebedrijf Brouwerij Huyghe jaar na jaar forse winst kunnen laten optekenen, is mede te danken aan de handelsakkoorden die de Europese Unie afsluit met derde landen.

De Colombiaanse markt is een uitschieter. In 2015 exporteerde brouwerij Huyghe 100% meer naar het Zuid-Amerikaanse land. Het volume van de export van Delirium Tremens steeg met 81%, goed voor een stijging van 59% in omzet op de Colombiaanse markt vergeleken met vorig jaar

Met een gemiddelde van 62 liter per capita ligt de bierconsumptie er hoog, maar de markt wordt gedomineerd door AB Inbev met een marktaandeel van 98%. Recent kondigde Heineken aan tegen 2017 een marktaandeel van 15% te ambiëren in het land. Dankzij slimme marketing, lagere importheffingen en het verminderen van handelsbarrières na het handelsakkoord met de EU, kon Delirium ook haar stempel drukken op de Colombiaanse markt.

“Wij hebben niet de middelen om die grote administratieve lasten die er gelden te dragen. Op die manier is het moeilijk opboksen tegen de grote spelers. Het is David versus tien Goliathen,” zegt CEO Alain De Laet.

Sinds het akkoord in werking trad is de transparantie over technische regulering voor import en export verbeterd en zijn de toelatingsregels versoepeld. Op die manier kunnen ook kleinere brouwerijen, zoals Huyghe, de markt aanspreken.

“Brouwers weten dat de consument liever een lokaal bier heeft. In plaats van te exporteren naar een ander land, zullen grote brouwerijen eerder geneigd zijn om daar een partnerschap aan te gaan met een lokale brouwer. Natuurlijk kunnen wij dit niet doen. Maar we merken dat sinds het akkoord in werking trad, het gemakkelijker was om de consument te benaderen en te verleiden met buitenlands bier en speciaal bier. Dat heeft nu een marktaandeel van 2%, maar het stijgt jaar na jaar,” zegt CEO Alain De Laet