De Prinsessenboontjes en foodblogger Stefaan De Winter De Prinsessenboontjes en foodblogger Stefaan De Winter

Gents bureau Influo is failliet, en dat is slecht nieuws voor heel wat influencers: “Ineens een harde les

Influo, het Gentse bureau dat influencers en bekende merken aan elkaar koppelde, heeft de boeken neergelegd. En daar zijn heel wat contentmakers met openstaande facturen de dupe van. “Tot op de laatste dag werden er campagnes aangeboden.”

Het klonk als een logisch verhaal. Het Gentse bureau Influo lanceerde in 2015 een platform waar influencers vrij konden intekenen op campagnes van bekende merken. De influencer met de beste pitch kon dan de campagne binnenhalen. Dat werkte jaren goed, getuigen verschillende influencers. “In het begin werd ik onmiddellijk betaald. Drie dagen nadat ik mijn content had ingestuurd, kreeg ik het geld al op de rekening”, zegt Stefaan De Winter, foodblogger met 22.000 volgers.

Influo kon dan ook op enkele durfkapitalisten rekenen die geld in het bedrijf bleven pompen. Onder andere Pitchdrive, een tech­investeerder, stapte in Influo. Ook de Vlaamse overheid was bereid vers kapitaal op tafel te leggen in de vorm van een lening via de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV. Maar de geldkraan werd dit jaar uiteindelijk toch dichtgedraaid. Influo kreeg geen manoeuvreerruimte meer van PMV waardoor ook de andere aandeelhouders niet langer bereid waren om geld te pompen in het bedrijf.

Dat vertaalde zich al snel naar betalingsproblemen bij de influencers. “Sinds enkele maanden werd er niets meer betaald. Ik schat dat er nog zo’n 800 euro openstaat”, zegt Stefaan. Dat beamen ook de Prinsessenboontjes, oftewel moeder en dochter Joke en Felien, die op Instagram met hun kookkunsten 25.000 volgers verzamelden. “Wij zijn eind vorig jaar door het bureau benaderd. Het zag er allemaal super goed en professioneel uit. En de merken waarvoor we pitchten waren echt niet van de minsten. We hadden er dus vertrouwen in. En we hebben vijf campagnes gemaakt, waarvan eentje met meer dan één miljoen views. Maar voor geen enkele campagne zijn we betaald. Het gaat om ongeveer 2.000 euro. Voor mijn dochter, die nog economie studeert, is het ineens een harde les.”

Schuldenput van 1,5 miljoen

De influencers vertellen ook allemaal dat het bureau nog tot de laatste dag voorstellen bleef doen. “Heel vreemd. Ze moeten toch gezien hebben dat een faillissement onafwendbaar was. Om dan toch nog mensen te overhalen om content te produceren, ik vind dat eigenlijk niet menselijk en oneerlijk”, klinkt het. Ook de bekende merken die hun campagnes op voorhand betaalden bij Influo, zien hun budget door het faillissement in rook opgegaan.

“We hebben vijf campagnes gemaakt, waarvan eentje met meer dan één miljoen views. Maar voor geen enkele campagne zijn we betaald. Het gaat om ongeveer 2.000 euro”

Joke en Félien

Volgens een verklaring van de bestuurders aan de curator zou Influo een schuldenput van om en bij de 1,5 miljoen euro hebben opgebouwd. Iets minder dan de helft, zo’n 680.000 euro, is de lening bij PMV. “Er zijn diverse kandidaten die interesse hebben getoond in het webplatform van Influo. Er is dus wel zicht op een overname. Maar aan wie en tegen welke prijs, dat zal pas volgende maand duidelijk worden”, aldus de curator, meester Pieter Wauman. Voor de influencers is er dus nog een sprankeltje hoop dat ze een deel van hun inkomsten zullen terugzien.