Afbeelding4 Kristoff Van Rattinghe, Prinses Astrid en Eric Frank.

Gents IoT-bedrijf gaat productieketen van Amerikaanse verpakkingsreus digitaliseren

GENT - Traceerspecialist Sensolus gaat de tienduizenden pallets en verpakkingen van het Amerikaanse Tosca Groep in kaart te brengen. Door de productieketen te digitaliseren, zal de multinational in staat zijn om de toelevering te optimaliseren, kosten te besparen en zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Het partnerschap tussen beide spelers werd officieel ondertekend in Atlanta tijdens de handelsreis van Prinses Astrid door de VS.

De Amerikaanse Tosca Groep, met hoofdkantoor in Atlanta, is een wereldspeler op het vlak van herbruikbare verpakkingen. In 2020 nam het Contraload over, een Vlaamse pallettenspecialist en Europees marktleider op het vlak van pooling. Via die overname kwam Tosca Groep in contact met Sensolus.

Inzicht in de productieketen

"Hoe meer data je als pooler hebt over de locaties en staat van je verpakkingen, hoe beter je je flows en processen kan optimaliseren, kosten besparen en je afdruk verlagen”, legt Sensolus-CEO Kristoff Van Rattinghe uit. "Ook Tosca maakt hiervoor nu gebruik van het Sensolus-platform. Hierin worden de data van duizenden verpakkingen verzameld en vertaald naar waardevolle inzichten over de productieketen. Daarnaast deelt Tosca deze data ook met zijn klanten. Op die manier kunnen zij tegemoetkomen aan de wens van de consument die steeds meer transparantie verwacht in de logistiek en productieprocessen achter de artikelen in de winkelrekken.”

 

Tosca-CEO Eric Frank met Kristoff Van Rattinghe van Sensolus.

Schaalbaarheid

​Een andere bepalende factor in de keuze van Tosca voor Sensolus was de hardwareonafhankelijkheid van het Gentse platform. “In enkele uren of dagen kunnen we nieuwe flows en data integreren van tienduizenden trackers, ongeacht de leverancier”, gaat Van Rattinghe verder. “Dat maakt onze oplossing bijzonder schaalbaar. Zo kunnen we als Belgische scale-up een wereldspeler als Tosca toch kunnen ondersteunen op een markt zo immens als de Amerikaanse.”

Het nieuwe partnerschap werd officieel ondertekend in Atlanta in het bijzijn van onder meer Prinses Astrid, minister-president Jan Jambon en Waal minister van Buitenlandse Handel en Economie Willy Borsus. De delegatie is momenteel samen met 300 afgevaardigden van Belgische bedrijven op handelsreis door de Verenigde Staten.

“De toeleveringsketen vormt een globale uitdaging”, besluit Van Rattinghe. “We zullen ons dan ook steeds meer gaan focussen op de Amerikaanse markt om onze klanten daar als softwareleverancier te kunnen ondersteunen.”