Gentse haven bevestigt sterke positie als drogebulkhaven

001schipDe Gentse haven boekte in 2014 een totale watergebonden goederenoverslag van 47,7 miljoen ton. Dat is 1% minder dan in 2013 omdat de binnenvaartactiviteiten wat lager lagen, maar de overslag via zeevaart bleef op hetzelfde niveau.. De Gentse haven ziet bovendien haar sterke positie als drogebulkhaven bevestigd. Dat betekent dat het gros van de schepen die in Gent aanmeren onder meer landbouwproducten, ertsen en schroot vervoeren.  De klassieke sectoren met veel toegevoegde waarde, die ook voor heel wat werkgelegenheid zorgen, huden dus goed stand.

De overslag van vloeibare bulk krimpt fors door het nagenoeg wegvallen van kerosine. De schaalvergroting in de zeevaart speelt Gent hier parten. De almaar grotere zeeschepen kunnen Gent via de sluis in Terneuzen niet bereiken. Daarnaast hebben de vier dagen stremming van het scheepvaartverkeer door de stakingen in het najaar ook effectief overslag gekost.

Voor het vierde jaar op rij is Zweden de belangrijkste handelspartner (2,5 miljoen ton) via zeevaart dankzij het ro/ro-verkeer. Rusland blijft, voor het zesde jaar op rij, met voornamelijk de overslag van metaalproducten op de tweede plaats (2,4 miljoen ton). De derde plaats (2,1 miljoen ton) wordt ook nu ingenomen door Brazilië met onder meer ijzererts en sinaasappelsap. Canada (steenkool, petcokes en houtpellets) neemt de vierde plaats in voor de Verenigde Staten van Amerika (ijzererts en tarwe) op vijf. Op zes staat Noorwegen (ijzererts en olivine), op zeven Letland (omwille van overslag van en handel in steenkool – onder meer uit Rusland – dat vervolgens wordt doorgevoerd; antraciet en lijnzaad) en op acht Oekraïne (maïs, raapzaad en antraciet). Nieuw, op negen, is Turkije (schroot, plaatstaal en -ijzer). Groot-Brittannië (plaatstaal en -ijzer) sluit de top tien af.

Voor 2015 rekent de Gentse haven op het behoud en de uitbreiding van bestaande activiteiten, nieuwe investeringen en het afsluiten van een verdrag tussen Vlaanderen en Nederland voor de realisatie van de sluis in Terneuzen. Zoals reeds eerder aangekondigd, is er voor 2015 geen prijsverhoging of indexering voor het afmeren van een schip en het gebruik van diverse diensten in de haven.