thumbnail_Headerfoto empty shoppingstreet 1140×400

Gentse Retailsonar over 2020: Explosieve groei online omzet, shoppingcentra & centrumsteden grote verliezers

GENT - RetailSonar helpt retailmanagers strategische locatiebeslissingen te nemen. De Gentse Scale-up doet dit door de complexiteit van A.I., big data en koopstroom- en graviteitsmodellen te vertalen naar een zeer gebruiksvriendelijk cloudplatform. Hiermee krijgen retailers met slechts enkele muisklikken antwoord op strategische vraagstukken rondom locatieplanning, locatieperformance en lokale marketing. RetailSonar maakt nu de balans op van afgelopen jaar. De opvallendste trends zijn uiteraard de explosieve groei van de online omzet. Daarnaast zien we dat vooral de gemeenten groeiden terwijl centrumsteden grote omzetverliezen leden.

Trend 1: Online omzet groeit explosief, wisselwerking met fysieke winkels geeft extra boost

Webshops van retailers deden in 2020 gouden zaken. Zowel food retailers (+186%), als non-food retailers zagen hun online omzet sterk stijgen (+92%). Bovendien winkelden maar liefst 7 op de 10 klanten voor het eerst online. Wat ook opvalt is dat retailers significant meer online verkopen in gebieden dicht bij hun fysieke winkels (halo-effect). Corona bracht deze bestaande trend in een stroomversnelling. Retailers met een dicht en strategisch opgezet fysiek winkelnetwerk hebben zo een unieke troef in de concurrentiestrijd met pure online spelers zoals Amazon en Bol.com. Niet voor niets investeert internetgigant Coolblue steeds vaker in fysieke winkels.

Trend 2: Convenience levert retailers 35% extra omzet op

Waar tijdens de eerste lockdown thuisbezorging het hardst groeide, nam in de tweede lockdown de populariteit van click-en-collect het sterkst toe. Als retailer maak je in 2021 het verschil met een prettige, gestroomlijnde winkelervaring. Tot 35% extra omzet levert het je op als je wachtrijen weet te beperken, intuïtieve zelfscans inzet, de toegankelijkheid vergroot, openingstijden goed aanpast op de lokale activiteit, de parkeerdruk laag houdt en de juiste oppervlakte / capaciteit biedt.

Trend 3: Grootste omzetgroei in kleine gemeenten (+12,5%) en periferie (+6%)

Klanten gaven massaal gehoor aan de #kooplokaal en #blijfthuis oproepen. Hierdoor zagen winkels in kleine gemeenten – die jarenlang kwakkelden – hun omzet met 12,5% stijgen, net als de makkelijk bereikbare winkels in de periferie (+6%).

Trend 4: Grootste omzetverlies in grote steden (-32%) en winkelcentra (-29%)

Winkels op de twee duurste retail locaties (grote stadscentra en winkelcentra) verloren in 2020 gemiddeld 32% respectievelijk 29% omzet. De voor deze locaties zo belangrijke traffic (funshoppers, kantoorpersoneel en toeristen) viel door corona in één klap vrijwel helemaal weg. Het is voor de detailhandel bang afwachten of deze trend zich in 2021 verder door zet.

Trend 5: Retailers zonder juiste buren lijden tot 93% omzetverlies

Samen staan retailers sterker! De juiste buren zijn voor retailers van levensbelang. Het zijn traffic builders die klanten aantrekken met hetzelfde profiel en koopmotief. In 2020 was het omzetverlies vooral groot voor winkels die sterk afhankelijk waren van kantoorpersoneel (tot -93%), horeca (tot -91%), toerisme (tot -87%), openbaar vervoer (tot -93%), scholen/universiteiten (tot -72%) en grensoverschrijdende shoppers (-69%).

Trend 6: Lager aantal faillissementen. Hoe lang is dat houdbaar?

2020 gaat de boeken in als een jaar met extreem weinig faillissementen. De gemiddelde concurrentiedruk van de 100 grootste Belgische retailers is sinds corona nog niet significant veranderd. De verwachting is dat wanneer de steunmaatregelen ophouden, het aantal faillissementen, fusies en acquisities sterk zal toenemen. Dit gaat een ongekende impact hebben op de lokale dynamiek van winkelcentra en binnensteden.

 

Dieter Debels, CEO en oprichter RetailSonar ©Wouter Van Vooren

Conclusie: inzicht in klantgedrag en retaillandschap cruciaal om in 2021 te overleven

Dieter Debels, CEO en oprichter van RetailSonar concludeert: “Het lijkt een onmogelijke opgave: strategische (locatie)keuzes maken in tijden waarin niemand weet wat volgende week brengt. Klanten, concurrentie en het lokale retaillandschap veranderen razendsnel. Alleen retailers die niet de winkels, maar de klanten en hun gedrag centraal stellen, kunnen het koop- en verplaatsingsgedrag voorspellen. En zo de slimste toekomstbestendige keuzes maken!”

Het volledige trendrapport met toelichting, infographics en cijfers over de impact van corona op retail, is gratis te downloaden via: https://retailsonar.com/blog/post/trendrapport-retail-2021