4256976c-b12c-11e8-9ae8-bb2a87fcd0c0

Gentse start-up lanceert eerste elektrische luxespeedboot ter wereld

LOVENDEGEM - De Gentse start-up Liso Yachts lanceerde gisteren de Tesla onder de speedboten. De Belgische boot combineert ecologie, batterijtechnologie, design en dure luxe in één. Voor een prijskaartje van maar liefst 450.000 euro kan deze volledig elektrische speedboot van jou zijn. De eerste werd reeds verkocht, tegen volgend jaar wil het bedrijf er zo'n 25 bouwen.

Liso Yachts-oprichter Dirk De Munter (49) noemt haar de ‘eerste elektrische luxespeedboot ter wereld’. De Aquamare speelt in een andere liga dan de elektrische watertaxi’s of elektrische speedbootjes met een beperkt vermogen die her en der de kop opsteken. De boot heeft 140 kWh aan batterijen aan boord - meer dan een Tesla die 100 kWh heeft - en kan met een gemiddelde snelheid van 30 à 40 km/u negen uur varen zonder op te laden. Tegen een constante topsnelheid van 95 km/u houdt de lithium-ionbatterij het een uur vol.

"De batterijen kunnen overal worden opgeladen", zegt De Munter fier. "Op het Fastned van 1.000 volt en 200 ampère in Nederland, op het Britse 110 voltnet of aan een generator in Afrika. Alles kan." In België, dat geen gelijkstroom heeft, duurt het een zevental uur.

Elektrisch is de toekomst

De Munter ontwikkelde de batterijtechnologie zelf. Hij leerde de stiel bij zijn ouders die een batterijenhandel hadden waar onder meer batterijen op maat werden gemaakt voor allerlei toepassingen.

Als hobby restaureerde De Munter Italiaanse Riva’s, de legendarische speedboten uit de jaren zestig. "Vorig jaar besliste ik zelf een boot te bouwen", zegt De Munter. "Ik koos voor elektrisch, want dat is volgens mij de toekomst. Nu al is het op bepaalde meren verboden met luide vervuilende speedboten te varen. Zwitserland, Duitsland en Nederland plannen een verbod op hun rivieren. Je ziet bij speedboten dezelfde evolutie als in de autosector."

De Munter gaat er prat op dat alle materialen voor 95 procent recycleerbaar zijn en voor 85 procent bio-afbreekbaar als de boot zinkt, behalve het plastic. "Ik investeerde ook fors in de beveiliging van de elektronica. Je wil bij een ongeval niet plots een forse stroomstoot krijgen."

Zij geloven alvast in het verhaal

Voor de elektrificatie van de boot kreeg Liso Yachts een subsidie van 200.000 euro van het Agentschap Innoveren en Ondernemen Vlaio. Van het acceleratorprogramma Start it@ KBC kreeg De Munter financierings- en marketingadvies. Ondertussen zijn al een drietal privé-investeerders ingestapt. De Munter heeft nog 70 procent in handen.

Prijskaartje

De elektrische speedboot kost 450.000 euro en heeft een romp met een blauwachtige diamantcoating die bij zonlicht een caleidoscoop aan sterretjes laat zien. Daarvoor werd 300 karaat diamant verpulverd en als verf op de boot gespoten. Functionaliteit nihil. Extra kostprijs: 50.000 euro.

Promo-tour

Binnenkort trekt De Munter naar boatshows in Cannes, Monaco en Düsseldorf, waar moet blijken of zijn elektrische speedboot aanslaat. De Munter, die zelf 400.000 euro in het project stopte, is er gerust op. "Er werd al 1 boot verkocht. Volgend jaar willen we er zo'n 25 bouwen. Vanaf 5 boten zijn we break-even."

De verkoop verloopt via een andere start-up, het Antwerpse House of Yachting, dat een belang van 12 procent heeft. "Eerst gaan we Europa bewerken", zegt CEO Antony Buytaert ambitieus. "In 2020 het Midden- en het Verre Oosten."