Gentse vestiging Arcelor Mittal produceert hogesterktestaal

0001hogesterktestaal

Autofabrikanten zijn al sinds de vorige eeuw op zoek naar steeds dunnere staalplaat met hoge sterkte, superieure vervormbaarheid en hoge corrosieweerstand. Het zogenaamde dual-phase-staal voldoet aan deze eisen, waardoor het andere klassieke stalen met lage sterkte kan vervangen. Op termijn kan dit leiden tot een gewichtsbesparing en een verlaging van de CO2-uitstoot. Twee fabrikanten brengen hun eigen variant op de markt.

Na de staalgroep Tata Steel, die begin augustus 2014 zijn ultrahogesterktestaal DP1000HY-GI introduceerde, zal ook de staalgroep Arcelor-Mittal een nieuw hogesterktestaal produceren voor toepassingen in de automobielsector. De nieuwe staalsoort wordt onder de naam Fortiform in drie nuances op de markt gebracht. De productie zal gebeuren in het vroegere Sidmar te Gent en in Luik.

Lichte materialen zoals koolstofvezel en aluminium werden in het verleden als alternatieve materialen in wagens voorgesteld. Toch blijft staal het meest aangewezen materiaal voor auto’s omdat staal unieke eigenschappen zoals sterkte en vervormbaarheid combineert met een kostengunstige productiemethode

In moderne auto’s worden tegenwoordig vele staalsoorten verwerkt . Het aandeel van de zogenaamde hogesterktestalen neemt daarbij toe.

DP1000HY-GI van Tata Steel is een plaatstaal met een hoge treksterkte van ca. 1.000 MPa, een hoge verlenging en bevat aan het oppervlak een dunne thermische zinklaag (GI) als bescherming tegen corrosie. Door deze hoge sterkte en corrosieweerstand kan men de plaatdikte verder reduceren ten opzichte van de huidige staalplaten, wat een gewichtsbesparing van ongeveer 15% kan opleveren bij de productie van auto's.

.t nieuwe Fortiform gamma van geavanceerde hogesterktestaal (AHSS) voor koud persen zou volgens ArcelorMittal kunnen leiden tot verdere gewichtsbesparing tot 20 procent. “Door zijn superieure eigenschappen is de Fortiform serie in staat om meer energie te absorberen bij een crash, met minder staal. Dit maakt het geschikt voor gebruik in vele structurele delen van het voertuig”, meldt het staalconcern.