Afbeelding1 Coördinator Jurgen Beeckman met een Mo-Cyclette die voor meer dan 60 procent uit hergebruikte onderdelen bestaat. Foto ies

Hier worden fietsen gemaakt die voor meer dan 60 procent gerecycleerd zijn

LOKEREN - Van vrijdag 20 januari tot en met zondag 22 januari loopt in Kortrijk de fietsbeurs Velofollies. Zowat alle grote fietsconstructeurs tonen er hun nieuwste modellen en accessoires. Het Lokerse maatwerkbedrijf Mo-Cyclette staat ook op de beurs met de eerste circulaire fiets die op de markt is in België. “Alleen in je portemonnee merk je het verschil met een gloednieuwe fiets.”

De sociale fietsherstelplaats Mo-Cyclette, aan het Stationsplein in Lokeren en het Amand De Vosplein in Eksaarde, bestaat intussen vier jaar. “Oorspronkelijk zijn we enkel gestart als fietsherstelplaats”, vertelt coördinator Jurgen Beeckman. “Maar intussen is daar ook de verkoop van fietsen bijgekomen en met de Mo-Cyclette hebben we nu ook ons eigen fietsenmerk, waarbij we garanderen dat de fiets voor minstens 60 procent uit herbruikte onderdelen bestaat.”

“Een circulaire fiets is een ‘nieuwe fiets’ die deels wordt gemaakt met basisonderdelen afkomstig van oudere, al gebruikte fietsen”, legt directeur Jo De Niel van Mo-Cyclette uit. “De stevige en duurzame onderdelen van oudere fietsen krijgen dus een tweede leven. Een circulaire fiets is met andere woorden een milieuvriendelijke fiets.”

Ook e-bikes

De klant zal dat echter niet merken, behalve in zijn portemonnee. “De fietsen zijn niet van nieuw te onderscheiden”, vervolgt Jurgen. “Tweedehandsfietsen, die vaak in grote loten worden opgekocht, worden hier helemaal gedemonteerd. Kaders worden tot op het bot nagekeken, behandeld en opnieuw gelakt. Ook alle herbruikbare onderdelen worden opgeblonken, behandeld en hergebruikt. Enkel de wielen zitten er sowieso altijd nieuw op. We slagen er ook in om standaard fietsen om te bouwen tot e-bikes. Ook hier bieden we een unieke prijs-kwaliteit.”

Ook de batterijen voor de e-bikes zijn uniek bij Mo-Cyclette. “Batterijen van e-bikes kosten tussen de 400 en meer dan 1000 euro, maar uiteindelijk zijn het verbruiksartikelen die elke 2 tot 7 jaar vervangen zullen moeten worden”, zegt Jurgen. “Daarom werken we samen met het Franse Gouach. Zij maken modulaire batterijen. Elk onderdeel kan snel en veilig gedemonteerd en vervangen worden. Gouach recupereert ook gebruikte batterijen.”

Roeping gevonden

Al het werk in Lokeren wordt uitgevoerd door mensen die door allerlei omstandigheden in de privésector niet meer aan de bak komen. Eén van de fietsherstellers is Hans De Borger. “Ik heb een opleiding als lasser, maar kon door mijn autisme niet meer aan de slag blijven”, vertelt Hans. “Als fietshersteller en -monteur heb ik een nieuwe roeping gevonden.”

“In totaal werken we in onze ateliers en herstelplaatsen met zo’n twintig mensen. We proberen uiteraard ook een beetje winst te maken. Maar al het geld dat we verdienen wordt opnieuw in onze mensen geïnvesteerd. Wie hier een fiets koopt, denkt niet enkel aan het milieu maar ook aan sociale tewerkstelling”, besluit Jurgen Beeckman.