HomeForest+-+1

HomeForest pronkt tussen internationale winnaars op We’re Smart Future Awards

WETTEREN - De winnaars van de We're Smart Future Awards 2021, die culinaire, voedzame, planeetvriendelijke - en heerlijke - innovaties vieren, zijn bekendgemaakt tijdens Horeca Expo in Gent op zondag 21 november 2021. De Future Awards bekronen voedingsbedrijven die het verschil maken en uitzonderlijke producten, innovaties of projecten lanceren voor een meer ecologische en duurzame levensstijl. HomeForest van het Oost-Vlaamse Mother ging aan de haal met de award voor Project van het Jaar 2021.

We’re Smart World

, de referentie in de culinaire wereld van groenten, is het geesteskind van The Vegetables Chef® Frank Fol, en werd in het leven geroepen om groenten en fruit in de keuken te promoten bij consumenten, restaurants en bedrijven. Elk jaar publiceert We're Smart World de We’re Smart Green Guide, de autoriteit op het gebied van de beste plantaardige restaurants over de hele wereld. We're Smart World is ook gekozen als één van de officiële SDG Voices 2021: aangestelde ambassadeurs van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN.

De We're Smart Future Awards zetten de culinaire prestaties en innovaties op het gebied van groenten en fruit in de schijnwerpers om de enorme voordelen op het gebied van voeding, smaak en milieu onder de aandacht te brengen.

Frank Fol: “Tijdens de COP26-klimaatonderhandelingen tekenden vijfenveertig landen voor een duurzamere landbouw, en werden verbintenissen aangegaan inzake methaanreductie en het voorkomen van ontbossing. Dat betekent dat we meer moeten investeren en innoveren in groene landbouwmethoden. Met We’re Smart Future Awards willen we meer zichtbaarheid geven aan de mensen en bedrijven achter deze initiatieven.”

De prijzen worden toegekend nadat de We’re Smart World jury honderden restaurants over de hele wereld heeft bezocht. Het team beoordeelde de restaurants het afgelopen jaar op het aandeel groenten en fruit op hun menu, maar ook op culinaire creativiteit, ecologische voetafdruk en verrassende smaakcombinaties. De jury bekroont ook elk jaar bedrijven die zich uitzonderlijk inzetten voor gezonde en duurzame voeding en projecten.

Oost-Vlaams bedrijf bekroond

De awardshow leverde winnaar op in de Verenigde Staten, Nederland, Italië, Frankrijk en België. Zo ging de award voor Persoon van het jaar naar de Nederlander Rob Baan van Koppert Cress en ook de Innovatie en Product van het Jaar waren beiden voor een Nederlands bedrijf.

De Belgische bedrijven die een award wegkapen zijn Mother uit Wetteren met hun product HomeForest en Plant-T Towers uit Beernem. Beide projecten hebben een vergelijkbare aanpak waarmee iedereen, ook al heb je geen eigen tuin, biologische groenten en fruit kan oogsten met een minimum aan waterverbruik. Dankzij HomeForest kunnen mensen hun eigen groenten kweken met gespecialiseerde micro- en hydroculturen. Zaden ontkiemen tot volwaardige salades en tuinkers.

Plant-T produceert verticale kweektorens waarmee particulieren, scholen en organisaties hun eigen bloemen en groenten kunnen kweken.

De prijs voor Media van het Jaar gaat dan weer naar het Italiaanse magazine Gambrero Rosso en Communicatie van het Jaar is voor de Verenigde Staten waar de legendarische chef-kok Daniel Humm van Eleven Madison Park zijn overstap naar een 100% plantaardig menu bekendmaakte. De Special Future Award van het Jaar gaat ten slotte naar Michelen – Green Star in Frankrijk dat onlangs een nieuwe onderscheiding voor duurzame gastronomie toevoegde aan zijn beoordelingssysteem.