iMinds ontwerpt spel om cultuur bij BNP Paribas Fortis te veranderen

 

CATHjfAXIAArACpBNP Paribas Fortis heeft iMinds uitgekozen om samen een innovatief digitaal spel te bouwen, waardoor de bank zich verder kan klaarstomen voor de toekomst. De bedoeling is om de bewezen proeftuinmethodologie van iMinds Living Labs in te zetten om eindgebruikers te betrekken bij het spelontwerp. Het digitale spel moet niet alleen werknemers motiveren tot betere manieren van werken, maar ook open uitwisseling en samenwerking binnen de organisatie bevorderen.

 In grote bedrijven heerst vaak een top-down aanpak en daarom wil BNP Paribas Fortis haar werknemers stimuleren om ondernemender te worden en meer open te staan voor innovatie. Dit vergt een belangrijke cultuurverandering die de bank aan wil pakken met een dynamisch spel dat werknemers aanmoedigt om nieuw gedrag te oefenen in een veilige omgeving.
De samenwerking met BNP Paribas Fortis ging in december 2014 van start. iMinds Living Labs helpt de bank bij het actief opzetten van een structuur voor de activiteiten in veranderingsmanagement. Zo werd onlangs een grondig state-of-the-art marktonderzoek afgesloten en wordt nu een intake-enquête gelanceerd om de behoeften van de verschillende werknemers van het bedrijf beter te begrijpen.

Eindgebruikers van A tot Z betrekken behoort tot de kern van iMinds’ proeftuinmethodologie. Voor dit experimentele proeftuinproject is het noodzakelijk dat we inzicht krijgen in de gewoontes, het gedrag en de percepties van de verschillende types werknemers bij BNP Paribas Fortis. Alleen zo zullen we in staat zijn om een spel te ontwerpen dat BNP Paribas Fortis zal helpen een cultuurverandering teweeg te brengen”, zegt Lynn Coorevits, onderzoeker bij iMinds – MiCT – UGent.

Bovenop het ontwikkelen van intake-enquêtes en het organiseren van co-creatieworkshops voor eindgebruikersonderzoek, zal iMinds Living Labs ook nauw samenwerken met spin-off Sparker om het spel te ontwerpen.