Innovatie is beste strategie voor duurzaam concurrentievoordeel

Koen-Popleu

Candriam Investors Group is een toonaangevende pan-Europese multi-specialist in vermogensbeheer. Met meer dan 90 miljard euro onder beheer, kantoren in Luxemburg, Brussel en Parijs  en experts in alle beleggingscategorieën,  heeft het bedrijf een stevige reputatie verworven. Het pakt ook regelmatig uit met studies waar zaakvoerders en bedrijfsleiders heel wat uit kunnen leren.

In de recentste "white paper" stelt Candriam dat innovatie de beste bedrijfsstrategie zou kunnen zijn om een duurzaam concurrentievoordeel tot stand te brengen en toekomstige groei, productiviteit en winstgevendheid veilig te stellen. Volgens Koen Popleu, Deputy Head of Fundamental European Equity, die de "white paper" schreef, wordt innovatie vanuit beleggingsoogpunt belangrijker dan kwaliteit en dienstverlening.

"Veel mensen denken dat innovatie per definitie revolutionair is of een trendbreuk vormt", zegt hij. "Maar dat geldt enkel voor disruptieve innovaties en al bij al komen die niet erg vaak voor. Evolutionaire of stapsgewijze innovatie is veel gebruikelijker en kan ook een enorme impact hebben op waarde, maar is tegelijk veel moeilijker te herkennen. Meestal betekent innovatie de continue verbetering van bestaande producten, processen of diensten. Innovatie, waardoor het voordeel ontstaat de eerste marktpartij te zijn, genereert zo waarde op het vlak van merkbekendheid, klantenbinding, prijszettingsvermogen en zelfs productie en verkoop."

Popleu wijst erop dat innovatie in elke sector en elke bedrijfstak bestaat. "Maar het is moeilijk om die op basis van cijfers te onderkennen. Het moet veeleer worden beschouwd als een bewuste beslissing van een bedrijf om een markt te veranderen en om gecoördineerde creativiteit een centrale plaats geven in de bedrijfscultuur. Innovatie blijft dus niet beperkt tot de R&D-afdeling. Het maakt op elk niveau deel uit van het DNA van een onderneming, van de raad van bestuur tot de werknemers." Candriam kijkt naar innovatie als graadmeter voor mogelijk rendement van beursgenoteerde bedrijven, maar uit de white paper blijkt alvast ook dat innovatie voor alle bedrijven een must is in de zware concurrentiestrijd.