“Goed schrijven is niet per se juist schrijven”, zo opent copywriter en nu ook auteur Jill Mathieu haar boek. “Het woord is het begin van elk idee. En ideeën, daar bouwt ge werelden mee. Dat kunnen maar beter goeie ideeën zijn, en dus goeie woorden. Dat laatste, daar kan ik mee helpen.”
Teksttherapie van een pro
Voor algemene schrijftips genre “vermijd passiefconstructies en inversie” zal u elders te rade moeten gaan. Mathieu put uit wat ze las — van auteur Kurt Vonnegut en reclamewonder David Ogilvy tot het opschrift op Gents pannenkoekenhuis Gwenola — en boogt zich op wat 15 jaar copywriten haar leerde.
“Het boek telt 26 letters maal 83 bladzijden met alles wat ik weet over copy. Good copy.”
Jill Mathieu
Wat Mathieu meegeeft zijn handvatten om taal in al haar vormen beter te maken. Handig voor copywriters, maar evengoed voor wie eens een newsletter tikt of liefdesbrief schrijft. Mathieu: “Het zijn 26 manieren om uw schrijven te doorvoeden en te doorbloeden, en van taal een tool te maken. Want met woorden bouwt ge werelden.”
Liever luisteren? Hier is de podcast
Mathieu maakte van het Alfabet van de copywriter ook een podcast. Ze sprak elk hoofdstuk in en publiceert er om de twee weken één op Spotify. Wie liever in stukjes leest, kan zich dan weer abonneren op een tweewekelijkse nieuwsbrief met telkens een hoofstuk, gratis.
“Zelf publiceren heeft zo zijn voordelen”, vindt Mathieu. “Een voorschot krijg je niet, maar van de vormgeving tot de promotie hebben we met Goodcopy.ink alles zelf in handen. Dan is er ook plaats voor plezante extra’s. In het boek kan ik geen video’s toevoegen, in de nieuwsbrief dan weer wel. Op de site krijgt ge er boekentips bij en in de podcast zitten meer lemma’s dan in de newsletter.”
Alfabet van de copywriter is vanaf nu te koop via de webshop van Goodcopy.ink, voor 25 euro inclusief verzending.
Foto’s: © Eva Donckers