Zoë De Cock (23) in de prijzen met upcycling oude kleren: “Sociaal en duurzaam ondernemen gaan hand in hand”
GENT - Dinsdag 10 mei is een dag die Zoë De Cock (23) niet snel zal vergeten. Zij mocht zich… Lees meer
GENT – Volgens Goodcopy.ink kapitein Jill Mathieu gaat goed schrijven vooral over anders kijken. Haar punten op uw i vat ze samen in ‘Alfabet van de copywriter’, een boek met 26 lessen die waarde geven aan het woord. Met tips van Typp-Ex voor goeie eindredactie tot schrijflessen geleerd bij de kapper in Harlem. Van de A van Anders tot de Z van Zwartboek.
“Goed schrijven is niet per se juist schrijven”, zo opent copywriter en nu ook auteur Jill Mathieu haar boek. “Het woord is het begin van elk idee. En ideeën, daar bouwt ge werelden mee. Dat kunnen maar beter goeie ideeën zijn, en dus goeie woorden. Dat laatste, daar kan ik mee helpen.”
Voor algemene schrijftips genre “vermijd passiefconstructies en inversie” zal u elders te rade moeten gaan. Mathieu put uit wat ze las — van auteur Kurt Vonnegut en reclamewonder David Ogilvy tot het opschrift op Gents pannenkoekenhuis Gwenola — en boogt zich op wat 15 jaar copywriten haar leerde.
“Het boek telt 26 letters maal 83 bladzijden met alles wat ik weet over copy. Good copy.”
Jill MathieuWat Mathieu meegeeft zijn handvatten om taal in al haar vormen beter te maken. Handig voor copywriters, maar evengoed voor wie eens een newsletter tikt of liefdesbrief schrijft. Mathieu: “Het zijn 26 manieren om uw schrijven te doorvoeden en te doorbloeden, en van taal een tool te maken. Want met woorden bouwt ge werelden.”
Mathieu maakte van het Alfabet van de copywriter ook een podcast. Ze sprak elk hoofdstuk in en publiceert er om de twee weken één op Spotify. Wie liever in stukjes leest, kan zich dan weer abonneren op een tweewekelijkse nieuwsbrief met telkens een hoofstuk, gratis.
“Zelf publiceren heeft zo zijn voordelen”, vindt Mathieu. “Een voorschot krijg je niet, maar van de vormgeving tot de promotie hebben we met Goodcopy.ink alles zelf in handen. Dan is er ook plaats voor plezante extra’s. In het boek kan ik geen video’s toevoegen, in de nieuwsbrief dan weer wel. Op de site krijgt ge er boekentips bij en in de podcast zitten meer lemma’s dan in de newsletter.”
Alfabet van de copywriter is vanaf nu te koop via de webshop van Goodcopy.ink, voor 25 euro inclusief verzending.
Foto’s: © Eva Donckers
GENT - Dinsdag 10 mei is een dag die Zoë De Cock (23) niet snel zal vergeten. Zij mocht zich… Lees meer
GENT - Jolien Develtere (30) uit Gent heeft een passie voor sieraden. Ze is psycholoog van opleiding, maar gooit het… Lees meer
AALST - Andy Peelman (38) is van vele markten thuis. De televisiepersoonlijkheid, die in een vroeger leven politieagent was, gaat… Lees meer
Ruim één op de drie bedrijven geraakt niet tijdig klaar om tegen 2026 een volledig elektrisch wagenpark te hebben. Bijna… Lees meer
De European Beer Challenge in Londen is de jaarlijkse hoogmis voor brouwers en bierkenners. Vier Oost-Vlaamse brouwerijen waren samen goed… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen