Nieuws Oost-Vlaanderen Kent uw bedrijf de drie belangrijkste trends in Business Intelligence?

Kent uw bedrijf de drie belangrijkste trends in Business Intelligence?

Kent uw bedrijf de drie belangrijkste trends in Business Intelligence?

the-joy-of-data-driven-storytelling-1-638In de digitale economie draait alles om informatie. Steeds slimmer wordende organisaties verzamelen en analyseren data op structurele wijze om snel beslissingen te kunnen nemen die gebaseerd zijn op onweerlegbare feiten.  Dat betekent dat ook Business Intelligence snel verandert. Volgens Daan van Beek, de CEO van de Nederlandse Passionned Group zijn er drie duidelijke trends om rekening mee te houden: digitale ethiek en privacy, Internet of Things, en data storytelling.

Persoonlijke gegevens blijven heilig. “Daarom vraagt de nieuwe digitale economie om nieuwe ethische regels. “Bedrijven moeten heel transparant zin over de wijze waarop ze data verzamelen en over de redenen waarom ze die gebruiken. Zonder veel scrupules data commercialiseren, zoals sommige databezitters nu nog doen”, zegt Daan van Beek “zal in de toekomst niet meer kunnen. Maar dat is ook niet zo erg, want onderzoek lijkt uit te wijzen dat met name de jongere generatie best bereid is om een stukje privacy op te geven in ruil voor bijvoorbeeld kortingen. Privacy wordt daardoor eigenlijk een nieuw betaalmiddel.”

De tweede grote trend valt onder de noemer “Internet of Things”. In de openbare ruimte, thuis of op specifieke bedrijfslocaties bevinden zich steeds meer meetinstrumenten, camera’s en andere registratiemiddelen. Meer en meer nieuwe producten en diensten zijn gebaseerd op data die worden gegenereerd door sensoren, meters en camera’s. Die zenden hun data naar een platform met analytische software.

Minstens even belangrijk is volgens Daan van Beek de derde grote trend. Die plaatst hij onder de noemer “data storytelling”.  “Informatie gaat pas leven als er een verhaal bij verteld wordt”, geeft hij aan. Aan heel de digitale transformatie zit ook een menselijk verhaal. Nieuws en feiten worden opgehangen aan menselijke beleving en emotie.” Het is een fenomeen dat ook is beschreven in het boek “When digital becomes human” van de bekende Steven Van Belleghem, die in Knesselare zijn eigen adviesbureau B-Conversational heeft.

 

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.