KMO is nog niet echt klaar voor deeleconomie

Veilig

Een derde van de KMO’s wil eigen materiaal delen met andere bedrijven. Dat blijkt uit een rondvraag van UNIZO bij 855 ondernemers. Vandaag bestaan al vele initiatieven in de zogenaamde deeleconomie of circulaire economie die gericht zijn op particulieren, maar ook tussen bedrijven onderling ligt er belangrijk potentieel.

Zo vindt 4 op 10 ondernemers dat ze een vijfde van het bedrijfsmaterieel, zoals ladders of bestelwagens, niet tenvolle benut. “Als je een bestelwagen, toch een serieuze investering, maar een paar keer per jaar gebruikt, dan wordt die in verhouding nog duurder. Kan je ervoor zorgen dat ook andere bedrijven die gebruiken, dan levert dat een besparing op en rendeert de investering”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

Natuurlijk komen er praktische problemen bij dergelijke deeleconomie kijken. Zo weet 4 op 10 bedrijven niet goed hoe ze dat praktisch moet aanpakken: wie betaalt de energiekosten of zorgt voor de nodige attesten? UNIZO gelooft dat ervaring hierbij de leermeester is. De ondernemersorganisatie juicht alle initiatieven rond deeleconomie toe, maar hoedt zich voor extra reglementering. “Als ondernemers te veel moeten bezig zijn met overbodige papiertjes en regeltjes, dan haken ze af”.

Belangrijk is wel dat iedereen de bestaande wetgeving respecteert. “Projecten zoals Uber en Airbnb zijn zich op zich waardevolle initiatieven, maar als zij andere, minder strenge spelregels moeten volgen, dan ontstaat er oneerlijke concurrentie. En dat mogen we niet tolereren”.

Een vijfde van de respondenten vreest voor de tijdsinvestering die het delen teweeg brengt. Bijna 1 op 8 is bezorgd over het wantrouwen tussen de bedrijven. 1 op 10 meent dat de wetgeving hier niet is op voorzien. Evenveel respondenten heeft schrik voor concurrentie. Nauwelijks 2,7 procent ten slotte, beschouwt de afstand tussen delende bedrijven als een struikelblok.