Koffieproducent Miko zet met fairtrademerk Puro in op duurzaamheid

Het eeuwenoude koffiemerk Miko lanceerde in 2005 het fairtrademerk Puro. Vandaag is de vraag naar duurzame koffie groter dan ooit. “Het fairtradelabel gaat bij Miko zelfs verder dan koffie”, zegt Marc Swinnen, Marketing & Sales Support manager van Miko. “Onder dit label koop je ook Puro-thee, -cacao, -water en -suiker.”

Nu zijn alle bedrijven wereldwijd bezig om hun activiteiten zo duurzaam mogelijk te maken, maar bij Miko kwam het besef dat enkel duurzaamheid de toekomst van hun bedrijf, en bij uitbreiding de wereld kan redden. “In 2005 nam de familie Michielsen een pioniersrol op. Het was tijd voor verandering”, vertelt Swinnen. “Ze maakte zich zorgen, niet over de familiale voortzetting van de onderneming maar wel over de wereld die ze zou erven.”

‘Pure’ missie

“Het resulteerde in de lancering van het vooruitstrevende merk Puro. De achterliggende ‘pure’ missie ervan is een onvoorwaardelijke inzet om de uitbuiting van onze aarde en de derde wereld te stoppen door eerlijke prijzen aan de koffietelers te geven, het regenwoud en de fauna en flora in koffieproducerende landen te beschermen.”

Swinnen vindt dat bedrijven ook in hun koffieconsumptie een steentje kunnen bijdragen aan het milieu. “Ook als bedrijf maak je dit statement duidelijk door te kiezen voor Puro koffie. Het is een fairtrademerk, de koffie wordt geroosterd op zonne-energie, het biologisch koffieafval wordt gerecycleerd en de verpakkingen krijgen een tweede leven.”

In samenwerking met de Engelse natuurbeschermingsorganisatie World Land Trust koopt en beschermt Miko het regenwoud in de landen waar hun koffie geteeld wordt met de opbrengst uit de verkoop van Puro. “Momenteel zorgen ze al voor bijna 90.000 voetbalvelden aan beschermd regenwoud en beschermen ze 72 bedreigde diersoorten. Die bevinden zich in achttien natuurreservaten, verspreid over elf landen.”

CO2-neutraal

Puro is sinds 2016 CO2-neutraal en zorgt ervoor dat de koolstof die vrijkomt bij de teelt, de verwerking, het transport over weg en zee en het branden koolstofneutraal gecompenseerd wordt dankzij het REDD+-programma van de Verenigde Naties (VN). “Daarnaast beschikt Miko over 9.000m² zonnepanelen en hergebruikt het koffievliesjes als organische bemesting”, benadrukt Swinnen.

Puro is ook een van de vier merken die beschikbaar is op coffeeathome.be waarmee Miko ook thuiswerkende mensen laat genieten van hun zwarte goud. Op de webshop koop je koffie van Miko, Bruynooghe, Grand Milano en Puro in alle mogelijke vormen: verse koffiebonen, gemalen koffie, pads en cups.

Koffieproducent Miko bestaat sinds 1801, verkoopt koffie in alle vijf de continenten en richtte in 2005 het fairtrademerk Puro op. Puro verkoopt duurzame koffie, thee, cacao, water en suiker.