Kunnen softwarerobots uw bedrijf meer winst bezorgen?

0000000000000Cognizant-ChennaiManagers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse it-diensten- en adviesbedrijf Cognizant, dat ook een kantoor heeft in Brussel,  bij 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.

Respondenten zijn het grotendeels eens over het feit dat de voordelen van intelligente procesautomatisering (IPA) en de daaruit voortvloeiende Big Data hun organisatie zowel geld als kennis op kan leveren. Zij denken hierbij aan snellere procesverwerking met minder fouten, ongelimiteerde schaalbaarheid en een lagere cost of ownership. Daarnaast kunnen ze sneller beslissingen nemen, vanwege de geautomatiseerde analyses.

De ondervraagde managers geven aan dat de inzet van procesautomatisering binnen hun organisatie al hoog is, maar dat ze slechts in de beginfase zitten als ze kijken naar de beschikbare technologieën. Uit het onderzoek blijkt dat er nog enorm veel processen moeten worden geautomatiseerd. Zelflerende computers en kunstmatige intelligentie maken een nieuwe generatie van kennisrobots mogelijk die menselijke eigenschappen kunnen nabootsen met behulp van verschillende applicaties.

Belangrijke bevindingen uit het onderzoek zijn onder meer dat de helft van de ondervraagden denkt dat automatisering hun zakelijke processen de komende drie tot vijf jaar aanzienlijk zal verbeteren en dat ongeveer een vijfde van de respondenten aangeeft dat ze dankzij IPA vorig jaar zowat 15% kosten hebben kunnen besparen. In de banksector zector zegt de helft van de ondervraagden dat ze de omzet in het afgelopen jaar met minimaal tien procent hebben zien stijgen door procesanalyse. Bijna drie kwart (73%) van de banken verwacht dat deze groei de komende drie tot vijf jaar doorzet

“De toekomst van proceswerk bestaat uit het verbinden van experts met steeds krachtiger wordende technologieën, zoals kunstmatige intelligentie en zelflerende computers. Deze ontwikkelingen zorgen voor meer besparingen, beter inzicht en snellere resultaten. Deze verschuiving vindt plaats in bijna iedere sector,” aldus Gajen Kandiah, executive vicepresident Business Process Services bij Cognizant. “Onze IPA-afdeling helpt klanten voordeel te halen uit hun automatisering door digitale transformatie toe te passen op procesniveau. Uit ons onderzoek komt naar voren dat deze trend de komende jaren door zal zetten, omdat managers meer flexibiliteit en klantinzicht willen en kosten willen besparen. Door de implementatie van softwarerobots kunnen dienstverleners garanderen dat werkzaamheden continu doorgaan, menselijke fouten voorkomen worden en schaalbaarheid mogelijk is. Hierdoor worden kosten verlaagd en gaat de omzet omhoog. Procesautomatisering biedt klanten en dienstverleners ook de mogelijkheid om verbeteringen – zoals verbeterede compliance, verlaging van risico’s en tevredenheid bij de medewerkers –  te delen met anderen.”

Terwijl Cognizant zich heel optimistisch toont rond het inzetten van softwarerobots klinkt her en der ook ongerustheid, omdat die zodanig veel jobs zouden kunnen doen verdwijnen, dat daardoor de hele economie op haar grondvesten zou kunnen daveren.