Landbouwbedrijven hebben het steeds lastiger

001boeren

Op de laatste dag van het jaar willen de boeren met een pop-up boerenmarkt de consumenten sensibiliseren over de dalende voedselprijzen. De actie vindt plaats van 10u30 tot 12u30 op de parking van de Albert Heijn in Roeselare. 

Consumenten zullen er groenten, fruit en andere land- en tuinbouwproducten kunnen kopen tegen de prijs die land- en tuinbouwers vandaag voor hun product krijgen.  De actie is een initiatief van Groene Kring, de vereniging voor jonge land- en tuinbouwers. Ze vindt symbolisch plaats in West-Vlaanderen maar staat symbool voor moeilijkheden waarmee alle landbouwbedrijven kampen.

Boerenbond publiceerde op 19 december  de cijfers over het land- en tuinbouwinkomen voor 2014. Hieruit is gebleken dat het inkomen van de Vlaamse land- en tuinbouwers daalt met 19%. Eurostat bevestigt de sterke daling van het landbouwinkomen en spreekt van een daling voor België van 15,2%.

Met onze actie", zegt Alexander Maenhoudt, voorzitter Groene Kring West-Vlaanderen, "willen we de burgers en consumenten sensibiliseren over de lage prijs die we vandaag voor onze producten krijgen. Nochtans doen we alle mogelijke inspanningen op vlak van kwaliteit, traceerbaarheid en dierenwelzijn en milieu. Het enige wat ontbreekt, is een eerlijke marge om deze investeringen terug te betalen en er ook een inkomen uit te halen.”

 

 

 

Praktisch