basketbal-website

LDP Donza wordt grootste Oost-Vlaamse basket-communicatieplatform

DEINZE - Jan Gesquière, Jan Blomme, Patrick de Greve en Dieter Haerens, 4 topondernemers, scharen zich achter de pas gefuseerde basketbalclub LDP Donza (voormalig BBC Latem De Pinte en BBC Deinze Nazareth). Een gesprek over de verwevenheid tussen sport en ondernemerschap.

“Dynamiek, snelheid, actie, techniek, atletisch vermogen, sociale vaardigheden, discipline, paraatheid, wendbaarheid en assertiviteit.” Jan Gesquière, CFO van bouwreus Besix en bestuurder van diverse groeiondernemingen, moet niet lang nadenken als we hem vragen naar de kerncompetenties van het moderne basketbal. De voorzitter van de kersverse fusieclub LDP Donza legt ook meteen de link naar het bedrijfsleven: “Het zijn kernwaarden die we ook als ondernemers hoog op de agenda zetten.”

“We willen in deze fusieclub een professionele onderbouw brengen”, zegt ondervoorzitter Jan Blomme, in het dagelijks leven architect in Deinze. “Goeie mensen op de juiste plek, een echte teamspirit en gedrevenheid. Een structuur, gebouwd op duurzame sportieve en financiële ambities, die ervoor zorgt dat we kunnen meedraaien aan de top.”

Hoogste amateurklasse

En de top, dat is voor LDP Donza een structurele aanwezigheid in 2de nationale, de hoogste amateurklasse, met de heren seniorploeg. “Daarmee horen we als LDP Donza in onze regio sowieso tot de clubs die op het hoogste sportieve niveau meedraaien”, zeggen de twee heren. “En met de bijzonder sterke meisjesploegen in Deinze-Nazareth, mogen – nee, moeten – we ook ambitie hebben om binnen enkele jaren op hoog niveau mee te gaan in het damesbasketbal.”

Commerciële zijde

Patrick De Greve, in het dagelijks leven CEO van Vlerick Business School, trekt samen met Dieter Haerens, verantwoordelijke business development en vermogensbeheer bij BinckBank, de kar op commercieel vlak bij de fusieclub.  “We kunnen veel betekenen voor ambitieuze bedrijven en zelfstandigen uit onze regio”, zegt Patrick. “We kunnen echt meedenken en meewerken in de marketing en communicatiestrategie van onze partners. Zowel op vlak van merkbekendheid bij relevante doelgroepen, als op vlak van ‘employer branding’ en ‘corporate social responsibility’."

"Bovendien zijn veel bedrijven en bedrijfsleiders op zoek zijn naar duurzame initiatieven om ‘iets terug te geven’ aan de gemeenschap waarin ze hun beste medewerkers en klanten vinden", vult Dieter aan.

Niet meer enkel met de hoed rondgaan

“We weten, omdat we ook aan de andere kant van de tafel zitten in ons professioneel leven, dat de tijd voorbij is dat sportsponsoring gelijk stond met elk jaar met de hoed rondgaan”, gaat Dieter verder. “Bedrijven willen in sportclubs ook professionele partners vinden die hen ondersteunen in hun strategie. Die meedenken om elke euro extra hard te laten werken. Of het nu gaat om event-gerelateerde marketing, visibiliteit op en rond het plein als om offline en online marketing. Wij maken de return on investment echt zeer concreet."

Meer dan honderd jaar

“We zijn pas aan het begin van het verhaal van onze fusieclub”, besluiten Jan Gesquière en Jan Blomme. “Maar we bouwen wel op de historiek en ervaring van twee clubs die samen al meer dan honderd jaar op de teller staan hebben. En dat creëert opportuniteiten voor bedrijven en ondernemers die mee met ons dat verhaal willen vormgeven.”