Lensgroup

LensGroup boekte beste resultaat ooit tijdens coronacrisis

KRUIBEKE – Zes maanden na de lockdown blikt het Belgische LensGroup, het moederbedrijf van onder andere LensOnline, terug op de meest succesvolle periode in haar 16-jarige bestaan. “De coronacrisis heeft er eindelijk voor gezorgd dat e-commerce in België is doorgebroken in alle lagen van de bevolking.”

Corona heeft in heel Europa zwaar ingehakt op de traditionele retailsector. Winkels die vooral focusten op een offline aanbod en hun online aanwezigheid stiefmoederlijk behandelden, kregen het het hardst te verduren. Niet zo voor LensGroup, dat een hybride distributiemodel gebruikt waarbij de lokale samenwerking met opticiens gecombineerd wordt met een sterke webshop. Met meer dan 10.000 nieuwe klanten in België en een omzetgroei van 30% boekt het nu haar beste resultaat ooit.

Geen eendagsvlieg

“Het valt op dat deze nieuwe klanten geen eendagsvliegen uit de lockdownperiode zijn. Na zes maanden zien we dat ze blijven bestellen en dat het bedrag van hun herhaalaankopen niet dalen”, vertelt gedelegeerd bestuurder Koen Anné van LensGroup. “Of een bestelling nu online of offline bij de opticien wordt geplaatst, hij deelt altijd in de opbrengst. We waren de enige leverancier aan wie ze iets verdiend hebben tijdens hun verplichte sluiting.”

De knop omdraaien

Het bedrijf met vestiging in Kruibeke realiseerde verder een verdubbeling van omzet in Nederland, maar in landen als Spanje en Italië daalde de omzet licht. Volgens Anné moeten de traditionele retailers vandaag dringend de knop omdraaien om niet ten onder te gaan. “Omarm web en integreer het volledig in alle processen. Zet het niet neer als een aparte divisie, want dan creëer je een bedrijf in een bedrijf dat een concurrent wordt van de traditionele distributie.”