Schermafbeelding 2020-12-11 om 08.53.03

Lidl test nieuw winkelconcept in Lokeren

LOKEREN - Na een 6-tal maanden verbouwen aan de 1500 vierkante meter grote winkel aan de Dijkstraat in Lokeren, lanceerde Lidl deze week zijn volledig vernieuwd winkelconcept. Het traditionele winkelparcours lieten ze links liggen. In de plaats kwamen verschillende inspirerende 'eetwerelden'. Ook de aankleding van de winkel is nieuw: houten meubelen geven het filiaal een warme maar lichte sfeer. Volgens de supermarktketen gaat het om een test en zijn er nog geen plannen om het concept meteen uit te rollen in andere filialen.

Klanten van Lidl in Lokeren zullen misschien even moeten zoeken alvorens ze al hun favoriete producten terug zullen vinden. Toch is het net de bedoeling dat shoppen efficiënter verloopt volgens het nieuwe winkelconcept. Voortaan doorloop je er verschillende eetwerelden die de shopper moeten inspireren. “We merken dat klanten de laatste jaren gehaaster zijn en niet altijd zin hebben om veel tijd te besteden aan de noodzakelijke boodschappen. Toch willen ze graag vers en gezond eten. Met dit nieuwe testconcept willen we winkelen efficiënt, maar aangenaam maken en onze klanten vooral inspireren over wat er op hun bord komt”, zegt woordvoerder Isabelle Colbrandt.

Diner- en ontbijtwereld

Meteen na de inkom beland je in de dinerwereld waar alles voor een vers avondmaal of een verse lunch snel kunnen terug te vinden is. In die dinerwereld brengt Lidl groenten en fruit, vers vlees, gevogelte en de veggie- en veganproducten bij elkaar. Wie nog geen idee heeft wat hij of zij die avond wil klaarmaken, kan inspiratie opdoen in de hoek met recepten uit ‘De Keuken van Lidl’. In een andere hoek staat een verse sinaasappelpers en een koelmeubel met simpele en snelle slaatjes, ultraverse maaltijden en smoothies. Een uitgebreide verse bakkerij en een gezonde notenhoek vormen de ontbijtwereld. Alle diepvriesproducten en non-food bevinden zich achteraan in de winkel bij de kassa’s – waaronder ook zes zelfscan-kassa’s om een beperkte hoeveelheid artikelen snel af te rekenen.

Testfase

De winkelindeling en het concept passen volgens de retailer volledig hun de strategie om in 2025 naar 50% minder voedselverspilling en 20% minder plastic te gaan. Lidl (ver)bouwde een 6-tal maanden aan deze winkel, die 1.500 vierkante meter groot is. “Voorlopig zijn er nog geen plannen om het winkelconcept verder uit te breiden naar andere filialen. We willen het eerst uittesten en de ervaringen van de klanten en medewerkers meten”, aldus Isabelle Colbrandt.