Limecraft kreeg start-up begeleiding en financiële steun uit Europa

Foto%20Limecraft

In Gent richtte Maarten Verwaest in 2010 samen met Dieter Van Rijsselbergen (ex-i-Minds) en Nico Oorts (ex-VRT) Limecraft op. Het bedrijf, dat ondertussen een tiental medewerkers heeft, gaat er prat op over het meest intelligente platform te beschikken voor het doorgeven van videobestanden. Het platform is de afgelopen vier jaar helemaal klaargestoomd tot sterk exportproduct, en het bedrijf kreeg zopas ook internationale erkenning : het mag rekenen op de Europese start-upbegeleiding van het CreatiFI-project van de Europese Commissie.

Dat spitst zich toe op de begeleiding in de groei van start-ups in de creatieve sector, en sloot onlangs zijn eerste 'open call' af.  CreatiFI gaf de geselecteerde projecten naast financiële ondersteuning en coaching, ook toegang tot een Europees netwerk van creatieve hubs.

"Met 332 inzendingen uit heel Europa en 59 projecten die uiteindelijk werden geselecteerd, bleek de nood aan dit soort initiatieven in de creatieve sector alvast heel groot," zegt Ingrid Willems (iMinds), de projectcoördinator. "We zijn heel tevreden met de resultaten. Nu weten we hoe bedrijven met deze technologie aan de slag kunnen en welke meerwaarde CreatiFI hen kan bieden. Bij de 59 geselecteerde projecten spronen onder meer de Belgische bedrijven Graphy Stories en Open Telly in het oog."

De initiatieven springen heel uiteenlopend om met de mogelijkheden die hen worden aangeboden door het Europese project. Het Brusselse Graphy Stories,  een bedrijf dat zich toespitst op web development en marketing, kwam met een nieuwe social media monitoring tool voor de media-industrie op de proppen.  Het Leuvense OpenTelly http://www.theoplayer.com wil met haar THEOplayer de wereldwijde standaard worden voor het streamen van video op het web.

In de eerste call van het CreatiFI-verhaal speelt dus ook het Gentse Limecraft een hoofdrol. Dit bedrijf stelde RUSH voor, een online platform voor filmproducenten. Dit maakt het mogelijk om snel en efficiënt high-definition media met elkaar te delen en te beoordelen. "Onze video's zijn veel kleiner en laden veel sneller,” zegt Nico Oorts van Limecraft. "Videoconsumptie blijft groeien en kwaliteit blijft verbeteren. Wij spelen in op een grote nood bij de producenten." Ook Oorts prijst de begeleiding en ondersteuning die Limecraf binnen CreatiFI kreeg. "Los van de subsidiëring, hebben we veel gehad aan de begeleiding en ondersteuning, vooral op het vlak van business modelering en de hulp bij het vinden van de juiste market fit.”

 Met 4,8 miljoen euro voor KMO's web entrepreneurs en ICT developers, steunt CreatiFI  de ontwikkeling van nieuwe 'Future Internet' applicaties voor de creatieve industrieën. Bovenop financiële steun, verkrijgen de deelnemers ook technische ondersteuning en een proeftuinonderzoek om hun applicaties te testen en nieuwe marktopportuniteiten te ontdekken. De tweede open call van het CreatiFI project sluit op 30 september. Meer info: www.creatifi.eu