Lotus Bakeries betaalt 83 miljoen euro voor 67% van Britse groep

lotus

Lotus Bakeries uit Lembeke heeft een strategisch partnerschap aangekondigd met de Britse groep Natural Balance Food (NBF), die gespecialiseerd is in "wholefood" tussendoortjes. Dat zijn producten die gemaakt zijn met 100% natuurlijke ingrediënten zonder toegevoegde suikers en die verkocht worden onder de merknamen Nakd en Trek.

De laatste 3 jaar heeft NBF, dat in 2004 is opgericht door de Californische broers Jamie en Greg Combs, zijn verkoop verdrievoudigd. Dat is vooral te danken aan de spectaculaire vraag naar 100% natuurlijke producten in de Britse supermarkten. Meer en meer consumenten worden immers aangetrokken door lekkere tussendoortjes op basis van  natuurlijke ingrediënten. NBF realiseerde met een veertigtal medewerkers vorig jaar een omzet van 28 miljoen euro en de verwachting is dat die dit jaar zal stijgen tot 46 miljoen euro.

Jan Boone, CEO van Lotus, looft niet alleen de groei van NBF, maar ook de visie van de oprichters op gezonde snacks.  Lotus en de gebroeders Combs delen dezelfde ambitie om de expansie van de merken Nakd en Trek, zowel in het Verenigd Koninkrijk als internationaal voort te zetten. Omdat Lotus verkoopkantoren heeft in meer dan 15 landen, krijgt NBF, dat onder leiding van het huidige management blijft staan,  toegang tot nieuwe  markten en consumenten.

Lotus kocht voor een bedrag van ongeveer 83 miljoen euro  67% van het kapitaal van de groep, hoofdzakelijk van externe aandeelhouders. De oprichters behouden de meeste van hun aandelen.

Jan Boone, CEO van Lotus, is verheugd met deze samenwerking: “Tot nu toe heeft Lotus  Bakeries als groep voornamelijk de focus gelegd op het traditionele segment van koekjes. We beseffen evenwel dat er wereldwijd een groeiende vraag is naar gezonde, onbewerkte  en smaakvolle alternatieven. De Nakd en Trek merken, die complementair zijn aan onze  huidige producten- en merkenportfolio, zullen ervoor zorgen dat Lotus voor elk wat wils heeft. Elk sterk merk heeft zijn eigen persoonlijkheid, specifiek DNA en eigen consumenten.  In dat verband zal Lotus de identiteit en kenmerken van zowel de Nakd als Trek merken respecteren en behouden, zoals wij dat in het verleden ook hebben gedaan voor de Peijnenburg, Dinosaurus, Annas Pepperkakor en Snelle Jelle merken, terwijl we tegelijk ons uniek vermogen om groei te stimuleren zullen inzetten.”