Lotus Bakeries doet opnieuw belangrijke Britse overname

UFF

Lotus Bakeries zet zijn internationale expansie en diversificatie onverminderd voort.  Vorige week kondigde het bedrijf uit Lembeke de overname aan van 100% van de aandelen van het Britse Urban Fresh Foods (“UFF”), een innovatieve Britse onderneming gespecialiseerd in gezonde tussendoortjes op basis van puur fruit en gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten. Deze worden  verkocht onder de merknamen BEAR en Urban Fruit.

Jan Boone, CEO van Lotus: “De missie van Lotus is om het juiste product en merk aan te kunnen bieden aan elke klant, zowel in het traditionele als het gezonde segment van tussendoortjes. Daarom ben ik  vandaag zeer trots dat we deze mooie merken aan ons aanbod van gezonde tussendoortjes kunnen
toevoegen.”

In 2007 werd UFF door het echtpaar Hayley en Andrew Gait-Golding opgericht in Londen.  Hun ambitie was eenvoudig: kinderen op een speelse manier in contact brengen met gezonde tussendoortjes op basis van fruit. En dat is goed gelukt: het bedrijf, dat ondertussen veertig werknemers heeft, is de jongste zes jaar telkens gemiddeld met 50% gegroeid. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan de steeds toenemende  vraag naar gezonde tussendoortjes in de grote Britse supermarkten en retailkanalen. De netto-omzet van UFF wordt voor 2016 geraamd op ten minste 27 miljoen Britse pond, met een sterke rentabiliteit  van 18% winst voor belastingen.

BEAR, het topmerk van UFF, is zowel bij kinderen als hun ouders geliefd voor haar lekkere en speelse  tussendoortjes in de vorm van fruitrolletjes (yoyo’s) of dierenpootjes (paws & claws). Kinderen zijn verzot op BEAR omwille van de heerlijke tussendoortjes, en de leuke verzamelkaarten in de verpakking: elke week ontvangt BEAR meer dan 3.000 brieven van enthousiaste kinderen. BEAR Yoyo’s
en Paws worden gemaakt van zacht gebakken seizoensfruit, zonder toegevoegde suikers, concentraten, bewaarmiddelen of stabilisators. Na amper zes jaar is BEAR in het Verenigd Koninkrijk  uitgegroeid tot het nr.1 merk voor gezonde tussendoortjes op basis van fruit voor kinderen.

Lotus wil de categorie van de gezonde tussendoortjes verder doen groeien bij alle
consumentengroepen in alle landen. Daarom is Lotus vier maanden geleden een strategisch  partnerschap aangegaan met Natural Balance Foods, de Britse pionier op gebied van ‘wholefood’  repen en tussendoortjes op basis van 100% natuurlijke ingrediënten, die worden verkocht onder de  merken Nakd en Trek.

Lotus heeft jarenlange ervaring en kennis in het succesvol internationaliseren van
consumentenproducten. Met verkoopkantoren in Europa, de Verenigde Staten en Azië beschikt Lotus  over het juiste netwerk om lokale markten te betreden en verdere groei buiten het Verenigd Koninkrijk te stimuleren.

"Met deze overname versterken we onze positie in het Verenigd Koninkrijk, dat voor ons het grootste  land wordt qua omzet uit merkproducten, gevolgd door België, Nederland en Frankrijk", geeft Jan Boone nog aan.