Lotus boekt in eerste jaarhelft forse omzetstijging

000000janb

Dat koekjesbakker Lotus uit Lembeke omwille van de uitgelekte relatie tussen CEO Jan Boone (foto)en CFO Isabelle Maes vorige week even in het oog van de storm leek terecht te komen heeft het bedrijf alvast niet gehinderd om tijdens de eerste jaarhelft zijn ongebreidelde groei voort te zetten en opnieuw ronduit schitterende resultaten te laten optekenen.

De geconsolideerde omzet van de Groep Lotus Bakeries steeg met 31,1%, waarvan 14% interne groei, tot 256,4 miljoen euro. Die omzetgroei is quasi volledig toe te wijzen aan de verdere internationale groei van Lotus speculoos en Lotus speculoospasta en de bijdrage van Natural Foods, de natuurlijke tussendoortjes waarin Lotus Bakeries actief is met diverse merken.  De omzet in Natural Foods is in vergelijking met vorig jaar met ruim 25% verder intern gegroeid.

Internationaal wordt Lotus speculoos gecommercialiseerd onder de merknaam Lotus Biscoff, de samentrekking van ‘Biscuit with coffee’. De strategie om Lotus speculoos verder te internationaliseren werd consistent verdergezet en leidde tot zeer mooie successen onder meer in de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Europa. De Verenigde Staten is nu het grootste speculoosland voor Lotus Bakeries, met een verwacht jaarvolume van bijna één miljard koekjes.

Ook Lotus speculoospasta groeide zeer sterk in de thuismarkten België, Nederland en Frankrijk, en kende een ronduit exponentiële groei in het Midden-Oosten waar Lotus Biscoff één van de favoriete smaken is, en waar Lotus speculoospasta wordt gebruikt in diverse toepassingen zoals broodbeleg, als topping of in desserts.

Sinds vorig jaar is Lotus Bakeries ook actief in de markt van gezonde en natuurlijke tussendoortjes. Enerzijds met de merken Nākd en Trek, die repen en tussendoortjes aanbieden op basis van cashewnoten en dadels, niet verwerkt en met 100% natuurlijke ingrediënten. Anderzijds met de merken BEAR en Urban Fruit, waar het merk BEAR marktleider is in het Verenigd Koninkrijk voor gezonde tussendoortjes voor kinderen op basis van puur fruit.

Het recurrent bedrijfsresultaat en de recurrente bedrijfscashflow zijn met meer dan 14 miljoen euro  gestegen ten opzichte van vorig jaar, tot respectievelijk 43,8 miljoen euro (+49%) en 52,6 miljoen EUR (+39%).   Na belastingen komt de nettowinst over het eerste trimester uit op 30,8 miljoen euro, een stijging met 43% ten opzichte van de eerste jaarhelft van 2015.

De volumegroei in speculoos en speculoospasta zorgt tevens voor een maximale bezetting van de fabriek te Lembeke. Om de toekomstige groei te kunnen blijven ondersteunen werd eind vorig jaar aangekondigd dat in Lembeke twee nieuwe productielijnen en een derde productiehal zullen worden gebouwd. Deze investeringen lopen volledig volgens plan. Eén productielijn werd in juli in gebruik genomen. De tweede zal samen met de nieuwe productiehal in maart 2017 operationeel zijn.