lotus_corporate_0

Lotus zet sterke cijfers neer: “We willen het derde populairste koekje van de wereld maken”

LEMBEKE - Lotus Bakeries verrast opnieuw met ijzersterke halfjaarresultaten. De geconsolideerde omzet van de Groep Lotus Bakeries steeg dit semester met 42 miljoen euro tot 365,2 miljoen euro, een groei van 13%. "Het doel is om van Biscoff het derde populairste koekje ter wereld te maken, nu staat het op plaats 9. Oro en Chips Ahoy van Mondelez staan op 1 en 2 en kunnen we niet kloppen, de rest wel", aldus CEO Jan Boone.

Lotus Bakeries ging op twintig jaar tijd van 40 miljoen naar 4 miljard euro beurswaarde en er lijkt geen einde te komen aan de groei van het Oost-Vlaamse koekjesbedrijf. Integendeel, het groeitempo neemt zelfs toe. In de eerste helft van dit jaar, steeg de verkoop met 13% tot 365 miljoen euro. Dat percentage ligt hoger dan in het coronajaar 2020 (+8,4% groei) en het precoronajaar 2019 (+11,5%).

De winst groeit zelfs nog sneller. De brutobedrijfwinst zonder eenmalige kosten (rebitda) ligt met 15 procent hoger dan in de twee voorgaande jaren (ongeveer 10 procent groei). De recurrente nettowinst steeg zelfs met 18 procent tussen januari en juni.

Klaar om de wereld verder te veroveren

"We hebben dit nog nooit meegemaakt", zegt CEO Jan Boone. "Toch moet het mooiste van het Lotus Bakeries verhaal nog geschreven worden. We zijn nog maar begonnen om de wereld te veroveren met onze twee internationale groeipijlers, Lotus Biscoff en Lotus Natural Foods. Elk jaar komen er miljoenen gezinnen bij die onze producten voor het eerst in hun winkelkarretje leggen. En toch, als je kijkt naar het traject dat we kunnen bewandelen in al die landen, is het potentieel nog gigantisch. Dus ja, trots op het resultaat van het voorbije halfjaar, maar vooral klaar om met heel veel energie de wereld verder te veroveren."

 

Investeringsplannen

Op de middellange termijn heeft het bedrijf de ambitie om met Lotus Biscoff een double digit groei te blijven realiseren. Om die ambitie en groei te ondersteunen, wordt volop geïnvesteerd, zowel in productiecapaciteit als in medewerkers en organisatie. Zo heeft Lotus Bakeries beslist om zowel in België als in de VS verder te investeren in Lotus Biscoff capaciteit. Op beide continenten zullen in 2022 nieuwe lijnen opgestart worden. Deze uitbreidingen zullen zorgen voor extra tewerkstelling in België en de Verenigde Staten.

House of Biscoff

Daarnaast wordt ook internationaal geïnvesteerd in de sales en marketing teams van Lotus Biscoff. Het huidige HQ in Lembeke zal uitgebreid worden met het nieuwe “House of Biscoff”. Alle commerciële teams die internationaal en op groepsniveau voor Lotus Biscoff actief zijn, zullen samengebracht worden in dit nieuwe kantoor. De bouw ervan is reeds gestart en het “House of Biscoff” zal in gebruik worden genomen in het tweede kwartaal van 2022.