BAZEL – Markent vzw, UNIZO en het Agentschap Innoveren en Ondernemen zijn voor de 20ste keer hun zoektocht naar straf, vrouwelijk ondernemerstalent gestart. Naast de Onderneemster van het Jaar, wordt ook de meeste beloftevolle vrouwelijke ondernemer bekroond. Per provincie werd een belofte genomineerd. Voor Oost-Vlaanderen is dit Marie Claessen van The Mocktailclub. Wat ontstond als een blog met enkele receptjes, groeide op korte tijd uit tot een succesvol bedrijf.
“Tijdens mijn opleiding digitale marketing en communicatie, kreeg ik de opdracht een blog te starten. Hiermee wou ik een persoonlijk verhaal brengen. Aangezien ik sinds mijn 18de intolerant ben aan alcohol, startte ik The mocktailclub. Een blog met mocktailreceptjes als feestelijk alternatief voor alcoholische dranken”, vertelt Marie Claessen. “Al snel vroegen vriendinnen me om op huwelijksfeesten en babyborrels de mocktails te serveren. Hiervan deelde ik wat foto’s op social media en zo ging de bal aan het rollen.”
Natuurlijke en verse ingrediënten
De mocktails van The Mocktailclub bestaan enkel uit verse ingrediënten: geen bewaarmiddelen, artificiële smaken, kleurstoffen en geraffineerde suikers. “Ik sta er op om enkel verse kruiden en fruit te gebruiken en het geheel zeker niet te zoet te maken. De bedoeling is dat onze mocktails matchen met hartige hapjes en gerechten. Ik wil met The mocktailclub non-alcoholische dranken in een feestelijk en origineel jasje steken.”
Bij jouw feest, op restaurant of thuis
Momenteel worden de mocktails op drie manieren verdeeld. Met een mobiele bar voor binnen of buiten serveert Marie verse mocktails op feesten en evenementen. Via ready to serve flessen en boxen wordt er ook verkocht aan horecazaken. “Zij hoeven enkel nog het ijs en de garnituur toe te voegen. Zo kunnen ze zonder er zelf veel tijd aan te besteden een kwalitatievem ocktail serveren”, aldus Marie. Ten slotte kunnen ook particulieren de mocktails kopen via de webshop of enkele delicatessenzaken.
Afzetmarkt vergroten
Marie: “Momenteel wordt alles geproduceerd in ons eigen atelier. In de toekomst zou ik graag met een gelijkgestemde producent samenwerken. Op die manier zouden we veel meer horecazaken van onze mocktails kunnen voorzien en onze afzetmarkt vergroten. We streven ernaar om in de toekomst dé favoriete non-alcoholische aperitief te worden.”
Stemmen op jouw favoriete belofte kan via deze link. Op 27 februari wordt de winnaar bekend gemaakt.