Medewerkers Velocitas beslissen zelf over strategie en promotie

aaavlocEen bedrijf waar elk individu zijn dromen kan waarmaken, er geen 'bazen' zijn en je zelf kan beslissen wanneer je klaar bent voor een volgende promotie. Voor veel bedrijven klinkt dit als een utopie, maar toch is het de dagdagelijkse realiteit voor de medewerkers van Velocitas, het snel groeiende dienstenbedrijf dat ondernemingen helpt groeien en dat ondertussen al vijf vestigingen heeft in de Benelux waaronder ook één in Gent.  Dat Velocitas een atypisch consultancybedrijf is, wordt al snel duidelijk bij het allereerste sollicitatiegesprek, waar één van de eerste vragen is "Wat is je droom? Wat is je passie? En hoe zie je die waar te maken binnen Velocitas?" Ben Van Parys: "Iedereen bij Velocitas wordt heel zijn loopbaan continu gechallenged met deze droomvraag, maar je krijgt daarbij ook de ruimte en tijd om deze droom uit te werken en te realiseren. Deze manier van werken, trekt niet alleen veel jong talent aan - binnen Velocitas ook gekend als young potentials - maar maakt het ook mogelijk dat de organisatie organisch groeit, in lijn met de persoonlijke ontwikkeling en passie van haar medewerkers. Ondernemerschap en autonomie zitten ingebakken in het DNA van alle Velocitas'ers, maar toch besliste het bedrijf nog een stap verder te gaan. Geïnspireerd door boeken zoals Reinventing Organisations (Frederic Laloux), Good to Great (Jim Collins), en vele anderen, alsook dankzij de waardevolle input van Raad van Advies voorzitter Wouter Torfs, integreerden ze tijdens de afgelopen maanden the teal organisation in hun werking. Hiermee zijn ze niet zo maar ondernemend, maar stimuleren ze de medewerkers en teams om volledig self managing te werken, en dit op alle vlakken: van strategie tot profit en loss, van rekrutering tot het aantrekken van nieuwe klanten. Zelfs het eigen loon bepalen is binnen Velocitas’ interpretatie van teal werken niet ondenkbaar. Elk teamlid neemt eindcommitment op een onderdeel van de teamwerking (bijvoorbeeld planning) zodat er voor elk topic nog steeds een aanspreekpunt te vinden is. Een advisory board wordt tenslotte enkel ingeschakeld bij complexere vraagstukken, om zo een objectief klankbord te vormen voor elkaarIn de vestiging in Gent, waar het jongste team zich tot het uiterste aan het ontplooien is, vertaalt deze evolutie zich reeds heel concreet. Ze hebben hun strategie zo opgezet dat er tijd vrijkomt om een start-up project uit de grond te stampen: een matchinginstituut tussen bedrijven en werkzoekenden op basis van cultuur en waarden. Zo willen ze het huidige HR landschap aanpassen aan de noden van de 21ste eeuw. Het project werd alvast geselecteerd voor de finale pitchronde van Start It @ KBC.1000 happy employees in 2027, een doel dat enkel kan bereikt worden door de medewerkers alle kansen te blijven geven om hun droom te realiseren.