Milcobel neemt deel aan innovatiekamp Vlajo

aaaaamilco

Op dinsdag 9 en woensdag 10 december 2014 organiseert Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw (Vlajo), in samenwerking met RESOC/SERR Midden West-Vlaanderen en het Miummm-Vlaams Huis van de Voeding, een 24-uren innovatiekamp met als thema ‘agro-food’ in het Vlaams Huis van de Voeding in Roeselare. Dit is de tweede editie van een reeks innovatiekampen die Vlajo met verschillende bedrijfspartners dit schooljaar in Vlaanderen zal organiseren. Dit Vlajo Innovatiekamp wil de creativiteit bij jongeren aanwakkeren en hun interesse in wetenschap en innovatie stimuleren.

“60 universiteits- en hogeschoolstudenten uit Leuven, Antwerpen, Kortrijk, Roeselare en Gent heel Vlaanderen gaan in multidisciplinaire teams de uitdaging aan om binnen de 24 uur een innovatie en creatieve oplossing te bedenken voor een reëel probleem dat is geformuleerd door vier deelnemende peterbedrijven”, zegt Nathalie Roels, communicatieverantwoordelijke van Vlajo. In totaal worden immers  cases van vier voedingsbedrijven behandeld: Westvlees uit Westrozebeke, Mulder Natural Foods uit Roeselare, Ardo-Dujardin Foods uit Ardooie en Milcobel uit Kallo, een deelgemeente van Beveren.

Milcobel cvba is een zuivelcoöperatie van 3.000 leden-melkveehouders, onder wie heel wat uit Oost-Vlaanderen, die 1,1 miljard liter melk per jaar ophaalt, verwerkt en commercialiseert. Milcobel produceert en verwerkt ruim een derde van het totale aantal liters melk die jaarlijks in België geproduceerd worden. Cvba Milcobel heeft tot doel als coöperatie van melkveehouders de door de melkveehouders op hun bedrijf geproduceerde melk aan te kopen, te vervoeren en activiteiten te ontwikkelen die een duurzame afzet van de melk moeten garanderen en die het mogelijk maken om  een faire melkprijs te betalen. Met het oog op een verdere versterking van Milcobel is de organisatiestructuur begin dit jaar gewijzigd.

Met het innovatiekamp wil Vlajo de studenten, die de werknemers/entrepreneurs van morgen zijn, bewust maken van het belang van innovatie en creativiteit als hoeksteen voor ondernemerschap. De teamleden kennen elkaar vooraf niet, ze zullen zich snel aan elkaar moeten aanpassen en ontdekken hoe ze het meest efficiënt kunnen samenwerken. Het innovatiekamp speelt bijgevolg in op een aantal sleutelcompetenties: doelgerichtheid, motivatie, out-of-the box denken, zin voor initiatief, besluitvorming,… en maakt verder gebruik van de organisatorische competenties van de deelnemers. De studenten worden tijdens het proces bijgestaan door experten van de deelnemende bedrijven.

Op woensdagmiddag 10 december stellen de teams hun concept en businessplan voor aan een professionele jury in de finaleronde. Het winnende team zal een prijs in ontvangst mogen nemen