Foto: JID Foto: JID

Na 30 jaar sluit Martine (60) haar winkel met tweedehands merkkledij: “Ik ga de deur al wenend toe trekken”

Tweedehands is al jaren hipper dan hip, maar Martine Van Den Abeele (60) was de trend lang voor. Al dertig jaar verkoopt ze tweedehands merkkledij vanuit haar winkel Picco Lini in Steendam. Ze doet dat met veel plezier, maar toch sluit ze eind dit jaar de deuren.

“Of Picco Lini ergens voor staat? Niet echt. Ik vond dat gewoon leuk klinken”, lacht Martine Van Den Abeele van achter haar toonbank in de Steendam. Rondom haar staan handtassen van Delvaux, Prada, Gucci, Louis Vuitton en andere luxemerken uit. Aan de rekken hangen kleren van Natan, Xandres, Armani, Caroline Biss, Leonard, Chanel.

Allemaal aan een betaalbare prijs aangezien het om tweedehands stukken staan. De klanten bladeren dan ook gretig in de rekken. “Mijn zus zei me dat ze gisteren nog is langsgekomen”, zegt een van hen. “Ze heeft zich moeten inhouden blijkbaar, ze had anders alles mee naar huis genomen.” Van Den Abeele lacht.

Foto: JID
Foto: JID

“Sommige van mijn klanten komen al dertig jaar bij mij”, zegt ze trots. “Twintig jaar lang heb ik op de Dendermondsesteenweg gezeten. De afgelopen tien jaar zit ik hier, op de Steendam. De klanten zijn mee verhuisd, ze zijn trouw aan hun winkeltje. Ik heb klanten die 80 jaar oud zijn, maar evengoed klanten van 18 jaar. Tweedehandse merkkleding is tijdloos.”

Van Den Abeele spreekt nog altijd, na dertig jaar, vol liefde over haar winkel. En toch hangt er een bordje met ‘volledige uitverkoop’ in de etalage. Op een groot deel van de collectie staat vijftig procent korting. “Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Mijn huurcontract loopt hier af en ik mag met pensioen. Het zou fijn zijn als ik nog een overnemer kan vinden, maar anders gaan de deuren eind dit jaar toe.”

Met pijn in het hart. “Ik ga de deur al wenend dichttrekken, dat weet ik nu al”, zegt Van Den Abeele nog. “Ik heb mijn winkel altijd zeer graag gedaan, maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan.”

Foto: JID
Foto: JID