Nachtkledijfabrikant Eskimo opent winkel in Antwerpen

JZm7w-ae

Eskimo, het Belgische bedrijf van de familie De Groote uit Melle, dat gespecialiseerd is in ondermode en nachtkledij en ook in Frankrijk en Nederland een vrij stevige reputatie wist uit te bouwen, bestaat al 110 jaar. Twee jaar geleden zette de fabrikant met een eerste flagshipstore in Gent ook de stap naar de retail. Op 23 augustus kwam daar ook een winkel bij in Antwerpen.

Kenmerkend voor de winkel is de “linnenkastgedachte”, zegt general manager Ingrid Macours (foto). “Alles in de kast is netjes geordend en wanneer je die opentrekt, komt de geur van fris gewassen linnengoed je tegemoet. Dat roept bij veel mensen prettige gevoelens op.”

Eskimo ziet zijn winkels als een manier om het contact met de consumenten versterken. “Wij vinden het belangrijk om de dialoog met onze klanten aan te gaan. Zo kunnen we de wensen van de consument sneller meenemen in de ontwerpen en de productie van de volgende collecties. Het is van belang dat de klant zich prettig voelt in de kleding die hij in de slaapkamer en aan het ontbijt draagt. Wij spelen hier graag op in, met bijvoorbeeld de zachtheid en elasticiteit van de stoffen.”

Dat het zo lang duurde eer Eskimo, dat onder meer bekend is van de collecties Dodoo en Nightlife, een flagshipstore opende, heeft te maken met het feit dat het bedrijf vanaf de jaren vijftig sterk functioneerde als groothandel en leverancier aan zelfstandige boetieks. De laatste jaren zijn die echter steeds meer weggevallen en worden de winkelstraten leger. Maar volgens Macours is het erg belangrijk voor een merk als Eskimo om voeling te houden met wat in de stadscentra leeft. “Een eigen winkel kan daarvoor het ideale vehikel zijn.” Daarnaast heeft Eskimo in ons land nog altijd zo’n 350 tot 400 verkooppunten, evenals 300 in Frankrijk, 125 in Nederland en sinds 2011 ook een webshop.

“Antwerpen is een logische tweede keuze omdat het een modestad is met een dynamische shoppingcultuur. Er gebeurt ook veel op vlak van beleving close-to-the-people. Dat sluit mooi aan bij de waarden van ons merk dat naast erfgoed vooral ook close-to-you wil zijn en cross generation-gewijze verbondenheid en gezelligheid biedt”, geeft Ingrid Macours ook nog aan.