763 (65)

Nieuwe fabrieken leggen Lotus geen windeieren

LEMBEKE - In 2019 steeg de omzet van de Groep Lotus Bakeries met 56,3 miljoen euro tot 612,7 miljoen euro, een groei van 10,1%. De solide groei van het eerste semester heeft zich dus in het tweede semester doorgezet. Deze groei is mede te danken aan de toevoeging van Kiddylicious aan het portfolio, wat 2,4% van de groei vertegenwoordigt.

De afdeling Lotus Biscoff groeide opnieuw het sterkst. De internationalisatie van Lotus Biscoff, Spread en Ice Cream zet zich onverminderd verder. Zo blijven de grote consumentenmarkten de VS, het VK, Frankrijk en China sterk groeien. Daarnaast is er ook solide groei in veel andere landen zoals Zuide-Korea, Australië, Spanje, Tsjechië en Zwitserland.

Mijlpaal: fabriek in VS

Vooral de opstart van de eerste speculoosfabriek in de VS dit jaar is een belangrijke mijlpaal voor Lotus Bakeries. "We startten met de verkoop van Lotus Biscoff in de VS in 1986. Inmiddels koopt 5% of 6 miljoen huishoudens in de VS minstens één keer per jaar Lotus Biscoff. In de grootste consumentenmarkt van de wereld vertegenwoordigt dat 1 miljard koekjes. Het geeft ook meteen aan dat er nog veel potentieel is om heel wat meer Amerikanen voor de Biscoff-smaak te winnen", aldus CEO Jan Boone.

De 'US-made' Biscoff ligt sinds september in de Amerikaanse winkels en wordt door verschillende Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen aan boord geserveerd. Momenteel zijn twee productielijnen opgestart. Deze kunnen bij volcontinue bezetting een belangrijk deel van de huidige Amerikaanse vraag voorzien. Het overige volume wordt nog steeds in de fabriek in Lembeke geproduceerd.

Gezonde tussendoortjes en local heroes

De tweede sterk groeiende afdeling van Lotus Bakeries zijn de natuurlijke tussendoortjes. Zowel Nakd, BEAR als Kiddylicious groeien verder. Ten slotte zijn er ook nog de 'local heroes' in de thuismarkten België, Nederland, Frankrijk en Zweden. In België heeft Lotus als merk een bijzonder hoog marktaandeel en penetratiegraad bij de gezinnen kunnen realiseren in de afgelopen jaren. Hierbij wordt blijvend ingezet op productvernieuwingen.

Belangrijke realisaties

CEO Jan Boone kijkt alvast tevreden terug op 2019: "Onze organische groei in Lotus Biscoff en Natural Foods was uitzonderlijk dit jaar. Ik wil hierbij uitdrukkelijk alle medewerkers bedanken die hier hebben aan meegewerkt. We zouden immers al snel vergeten dat er tezelfdertijd belangrijke realisaties succesvol werden afgerond. De opstart van twee nieuwe fabrieken op twee nieuwe continenten, namelijk de speculoosfabriek in de VS en de BEAR fabriek in Zuid-Afrika. De oprichting van Lotus Bakeries Italy. De internationale lancering van Lotus Biscoff Ice Cream en belangrijke innovaties met als klap op de vuurpijl ons nieuw gevulde Lotus Biscoff koekjes dat binnenkort wordt gelanceerd."

 

100% recycleerbaar tegen 2025

Lotus wil volop inzetten om de verpakking van zijn producten duurzamer te maken tonder toegevingen te doen op kwaliteit en smaak. De doelstellingen zijn dan ook heel ambitieus: alle verpakking 100% recycleerbaar maken tegen 2025. Een eerste belangrijke stap zal daarbij in 2020 gerealiseerd worden met het volledig recycleerbaar maken van alle één- en twee-stuks verpakkingen voor Biscoff.