Onboardingprocedure bij Velocitas doet medewerkers zich meteen thuis voelen

aaavloc

Ondernemingen beseffen beter dan ooit dat ze het verschil moeten maken met het talent van hun medewerkers. De juiste man en vrouw op de juiste plaats krijgen, is dan ook cruciaal. Maar het is even belangrijk om ervoor te zorgen dat die talenten zich meteen thuis voelen in de organisatie en zich goed in hun vel voelen. Volgens het aloude adagio "geven tevreden koeien immers meer melk". Vandaar ook dat er steeds meer aandacht gaat naar de zogenaamde “onboarding”, die ook voor de kleine en middelgrote ondernemingen erg belangrijk is, zoals we al eerder schreven. (http://www.madeinoostvlaanderen.be/nieuws/hoe-gaat-uw-bedrijf-om-met-onboarding/ )

Velocitas, een bedrijf met Belgische kantoren in Gent, Wilrijk en Louvain-la-Neuve, en voorts ook kantoren in het Nederlandse Bussum en het Luxemburgse Bertrange, dat een kleine tien jaar geleden werd opgericht door Ben Poelmans, Erwin Metdepenninghen en Barbara Gorré en waarbij ook Tom Dekkers ondertussen managing partner is. Het bedrijf heeft een veertigtal medewerkers die zich vanuit een holistische visie toespitsen op business development, besteedt daar behoorlijk veel aandacht aan.

“Een eerste rondleiding en een toelichting over de algemene waarden en missie van het bedrijf zijn ondertussen standaard geworden in de meeste bedrijven”, zegt Eline Huys, verantwoordelijke voor rekrutering en training, “maar we proberen toch nog meer te doen om voor onze jonge talenten de overgang van het studentenleven naar het werkleven nog gemakkelijker te maken. “Onze managing partners Ben Poelmans en Tom Dekkers trekken de nodige tijd uit om zeer gedetailleerd de bedrijfsvisie en cultuur uit te leggen en om duidelijk te maken wat Velocitas van de jonge starters verwacht. Daarnaast is er tijd om met alle leiders van de profit centers persoonlijk te leren kennen, om het volledige opleidingstraject te overlopen en om te benadrukken dat we als bedrijf niet alleen focussen op groei, ondernemerschap en oog voor winst en verlies, maar ook op professionele warmte. Op het einde van de dag is er ook een informele drink. Maar we weten goed dat dit nog niet volstaat als “onboarding”. Daarom voorzien we in de eerste weken om de twee dagen voor de starters een gesprek van tien minuten met telkens een andere collega om te spreken over uitdagingen en dromen. Daar komt tijdens de eerste anderhalve maand ook nog het wekelijkse focus – develop – dream moment bij: waar sta je nu, wat is de focus voor de komende week en waar wil je naar toe? Deze eerste zes weken worden afgesloten met een fundamental scan. Hier presenteert de starter op een creatieve manier meer over zichzelf . Ook de maandelijkse borrels en teammeetings over de verschillende kantoren heen zorgen ervoor dat nieuwe starters altijd in een hecht en open team terecht komen en zo meegroeien in een bedrijf waarin het welzijn van de medewerkers hoog op de agenda staat.”