Groepsfoto

Ondernemende Gentse studenten vallen in de prijzen

GENT - Een oplossing die voedselverspilling tegengaat van thuis uit, een platform dat je door de bomen het ‘verzekeringsbos’ helpt te zien en een betaalbaar alternatief voor fashionable tweedehandskleding. Met deze prille ideeën wonnen 3 studenten- en onderzoeksteams het eerste DO! Innovation Bootcamp. Universiteit Gent, de Stad Gent en advocatenkantoor De Groote - De Man sloegen de handen in elkaar om studenten en onderzoekers een eerste ervaring te bieden met innovatie en ondernemerschap.

Dat studenten uit diverse opleidingen samen een succesvol team kunnen vormen, werd tijdens het eerste DO! Innovation Bootcamp bewezen. Op een uitdagende tweedaagse, georganiseerd door de Universiteit van Gent, de Stad Gent en advocatenkantoor de Groote-De Man, bogen verschillende teams bestaande uit geëngageerde studenten en onderzoekers zich over enkele complexe juridische en duurzame vraagstukken. Na een intensief traject waarbij de kandidaten gedurende 48 uur werden bijgestaan door diverse partners, experten en coaches kwamen de projecten ‘Cover Me’ en ‘FridgeBoard’ als winnaars uit de bus.

Cover Me, winnaar in de categorie van legal tech, mikt op een slimme tool die je verzekeringen voor je bijhoudt. Het platform biedt tips en tricks over alles wat met verzekeringen te maken heeft waardoor je heel wat tijd kan uitsparen. Thomas Xanthakis, Joy Gao, Tibo Van Deuren en Hannah Maton zijn de ‘brains’ achter deze ingenieuze technologie en vielen met hun platform in de prijzen. Ze ontvingen maar liefst 2.500 euro, aangeboden door De Groote-De Man, om Cover Me verder te ontwikkelen.

 

Daarnaast werd ook in de duurzame categorie – ‘Sustainable Solutions’ – een hoofdprijs uitgereikt. Hiermee ging FridgeBoard aan de haal. Deze duurzame oplossing bestaat uit een app die informatie bijhoudt over welk voedsel je nog in huis hebt, een inschatting maakt van alle houdbaarheidsdata en recepten voorstelt die je kan maken met voedselresten die overblijven. Op die manier wil ‘FrigdeBoard’ voedselverspilling op kleine schaal makkelijk en gebruiksvriendelijke verminderen.

Het team achter de app, bestaande uit Lisa Antonisse, Maximiliaan Leyman, Ifeoluwapo Babalola en Muslikhiddin Narzullaev, werd beloond via duurzame en lokale initiatieven.

‘Mode Mollo’, die tweedehandskleding pimpt tot meer trendy en betaalbare stukken greep net naast de titel, maar kreeg toch een eervolle vermelding van de organisatie.

Dat het eerste DO! Innovation Bootcamp een succes was, bewijst de beloftevolle groep studenten achter ‘Cover Me’. Zij werden zopas geselecteerd voor UGent’s start-up programma, Expedition DO! Daarin zullen ze de komende 7 maanden verder timmeren aan hun idee om er een echte start-up van te maken. Wordt alvast vervolgd.