Hans04

Ondernemers met een hoek af: Hans Constandt (Ontoforce)

GENT - In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers. Kenis ging met elk van hen in op een aantal bijzondere thema’s. Wekelijks geven we onze lezers een exclusieve inkijk in één van deze interviews. Ook Hans Constandt van Ontoforce verdiende enkele bladzijden in het boek. Dit is zijn verhaal.

Ontoforce is een Belgisch bedrijf onder leiding van Hans Constandt, dat baanbrekende semantische zoektechnologie ontwikkelt. Het gebruiksvriendelijke zoekplatform 'Disqover' bouwt unieke intelligente koppelingen tussen gegevensbronnen - waardoor eenvoud wordt gecreëerd in de complexe wereld van steeds toenemende data.

Het bedrijf telt intussen 29 medewerkers en haalde reeds 7,6 miljoen euro aan investering op om onder andere een Amerikaans verkoopteam en kantoor op te bouwen. Ontoforce geniet bovendien de steun van gerenommeerde onderzoeksinstellingen zoals IMEC, University of California / San Diego, Massachusetts Institute of Technology en de Harvard Catalyst Group.

SchoolKID

Ik ontdekte mijn ware passie toen bleek dat mijn vijf jaar oude zoon een leerstoornis had. Samen met één van zijn leraren en 4 andere personen, ontwikkelden we een platform waarop studentinformatie toegankelijk kon worden gemaakt voor schoolbestuurders, leraren en ouders. De non-profit schoolKID was geboren.

Omschakeling

Al snel werd duidelijk dat beleggers dit product niet zouden steunen via non-profitorganisaties. We ontdekten ook dat onze technologie een veel grotere impact zou kunnen hebben in de life sciences- en gezondheidszorgwereld. Ik besloot mijn vaste job op te zeggen en volledig voor het ondernemerschap te gaan.

De schoolKID non-profit werd vervangen door het bedrijf 'Ontoforce'. Aanvankelijk waren we gericht op patiënten via ons SaaS-model, maar de inkomsten waren te traag en te laag. Daarom hebben we samen met Ontoforce een B2B-model ontwikkeld met als eerste focus om te verkopen aan BioPharma. Een belangrijke omschakeling die zeer winstgevend beloofde te zijn. We moesten met een klein Belgisch team wereldwijde impact proberen te genereren, en dat zo snel mogelijk.

Toen de eerste klanten zich aanmeldden, plaatsten we al onze eieren het een mandje van slechts 3 verschillende klanten; uiteraard was dat gevaarlijk, maar we hadden focus nodig om topkwaliteit te leveren. Op een bepaald moment hadden twee van de drie klanten vertraging opgelopen door een reorganisatie, en werden deze projecten op pauze gezet. Dergelijke vertraging is fataal voor een start-up.

Lees het vervolg van dit unieke interview in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. De vorige artikels uit de reeks gemist? Ontdek ook de verhalen van Jonas Dhaenens en Jeroen De Wit.