sensolus 1

Ondernemers met een hoek af: Laurence Claeys & Kristoff Van Rattinghe (Sensolus)

GENT - In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers. Met Made in geven we jullie wekelijks een unieke inkijk in één van deze interviews. Vandaag zijn Laurence Claeys en Kristoff Van Rattinghe. Met Sensolus ontwikkelden ze een manier om activa zoals onderdelen, pallets, dozen, aanhangwagens,... eenvoudig terug te vinden. Via een sensor die aan deze goederen bevestigd wordt, verzamelen ze gebruiks- en locatiegegevens en maken deze beschikbaar in de cloud. Met deze gegevens kunnen klanten hun logistiek optimaliseren, kosten besparen of efficiënter plannen.

Sensolus werd in 2013 opgericht door Johan Criel, Kristoff Van Rattinghe, Laurence Claeys en Koen Van Vlaenderen. Ondertussen is het team uitgegroeid tot 20 personen. Een aantal van hun bekendste klanten zijn Airbus, AB InBev, Group-GTS en BOMA. Ze zijn dus voornamelijk actief in de luchtvaart, logistiek en supply chain. Sensolus groeide de afgelopen 12 maanden met 220 procent, een tempo dat ze het jaar daarvoor ook bereikten (200%) en dat ze de komende jaren willen voortzetten. In het najaar van 2017 hebben ze € 2,75 miljoen opgehaald. De acquisitie van Airbus als klant speelde een rol in het beslissingsproces, maar het is het potentieel van Sensolus dat de investeerders heeft overgehaald.

Snel schakelen

"In het begin geloofden we sterk dat IoT een enorme toegevoegde waarde zou kunnen bieden in de gezondheidssector. Maar we hebben geen toegang tot de markt gevonden", vertelt Laurence. "Het was duidelijk dat IoT binnenkort zou worden geïntegreerd in logistiek, voorraadbeheer en andere industriële procestoepassingen. Dus we maakten een ommekeer."

"Het feit dat we reuzen zoals Airbus vandaag helpen, is een combinatie van durf en geluk. Het moet op je pad komen, maar dan moet je ook een switch durven maken", aldus Kristoff. "Airbus is een leuke referentie, maar de meerderheid van onze klanten zijn Europese KMO's: bedrijven met waardevolle activa die ze willen volgen. Dat is de markt waarop we ons willen concentreren."

Bestuurd vanuit de cloud

"Ons product bestaat uit een sensor, een besturingssysteem op het apparaat en een cloud-gebaseerde applicatie. De sensor is natuurlijk onmisbaar, maar de cloudsoftware is cruciaal. We hebben de algoritmen ontwikkeld, zodat het apparaat zichzelf de hele tijd optimaliseert. Eigenlijk slaapt het apparaat 99% van de tijd. De sensor stuurt alleen gegevens door als deze kritieke informatie bevat. Als een object bijvoorbeeld enkele maanden stilstaat, worden er geen gegevens doorgestuurd. Hiermee kunnen we de levensduur van de batterij tot vijf jaar verlengen. Het hele proces wordt bestuurd vanuit de cloud: onze applicatie leert wat de sensoren in het veld doen en past de parameters van de sensor daaraan aan. Dat maakt ons product uniek."


Lees het vervolg van dit uitgebreid interview in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. De vorige artikels uit de reeks gemist? Ontdek hier alle interviews.