maarten michielssens 1

Ondernemers met een hoek af: Maarten Michielssens (EnergyVision)

GENT – In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers. Kenis ging met elk van hen in op een aantal bijzondere thema’s. Wekelijks geven we onze lezers een exclusieve inkijk in één van deze interviews. EnergyVision helpt bedrijven met energie-efficiëntie en hernieuwbare energie, van het installeren van zonnepanelen tot LED-verlichting. Aangezien deze bedrijven niet altijd bereid zijn om meer te betalen voor duurzame oplossingen, draagt EnergyVision de investering en deelt de energiebesparingen met de klant. Het idee komt van oprichter Maarten Michielssens, al liep de weg ernaartoe niet van een leien dakje. Een verhaal over vallen en terug opstaan...

EnergyVision werd opgericht door Maarten Michielssens in oktober 2014. In vier jaar tijd steeg de omzet van € 500.000 naar € 55 miljoen eind 2018, met meer dan 1250 projecten en een winst van € 4 miljoen. Het bedrijf heeft vier ISO-gecertificeerde kantoren in België, China en Marokko en 75 medewerkers op de loonlijst. Meer bekende klanten zijn Airbus en Picanol, maar EnergyVision werkt ook voor de Belgische overheid, Vlaamse KMO's en een universiteit in Fez.

Hype rond zonnepanelen

"Ik ben geen ingenieur", vertelt Maarten. "Ik begon mijn carrière als sportjournalist. Maar de fotografen die op zoek waren naar het ideale licht met een lichtmeter tijdens een voetbalwedstrijd, gaven me een idee: wat als je een slimme koepel kunt bouwen die zonlicht omleidt om energie te besparen? Ik heb mijn spaargeld bij elkaar gezet en de universiteit van Gent gevraagd een prototype te ontwikkelen. Het resultaat, LightCatcher, bleek een doorbraak te zijn. EcoNation was geboren. We zaten midden in de hype van de zonnepanelen. Dus we dachten dat we goud in onze handen hadden en verwachtten een enorm marktaandeel te winnen. We hadden het fout. Er was een financiële crisis; bedrijven wilden niet investeren. Toen we failliet gingen, hebben we ons bedrijfsmodel gewijzigd."

Grote fout

"Stel je voor: een gewoon dakraam kost € 500. Een dakraam van EcoNation kost € 1.500. Het gewone dakraam levert niets op, het EcoNation-dakraam bespaart in drie jaar € 3.000 aan energie. Toch zegt de klant: € 1.500 is te veel. De extra kosten blijven een barrière", gaat hij verder. "Daarom verwijderden we de barrière en zeiden aan de klant: u hoeft niets te investeren. Wij betalen en installeren het dakraam. Maar van de € 3000 die u de komende drie jaar bespaart, gaat € 2.000 naar ons. De klant is tevreden: men bespaart € 1.000 zonder iets te doen. Wij zijn tevreden omdat we € 2.000 verdienen in plaats van € 1.500. Het bleek een hit te zijn: plotseling kwamen er aanvragen binnen. We wonnen prijzen van de Stad Gent, Bloomberg, het World Economic Forum, de Europese Commissie en zelfs de Verenigde Naties. Toch hadden we ook een grote fout gemaakt.

Lees het vervolg van dit spannende verhaal in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. De vorige artikels uit de reeks gemist? Ontdek hier alle interviews.