JL__dscf1622-2-759×500

Ondernemers met een hoek af: Samuel Van De Velde & Vadim Vermeiren (Pozyx)

GENT – In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers. Zo ook Samuel Van De Velde en Vadim Vermeiren van de Gentse start-up Pozyx. Recent nog haalde het bedrijf 1,3 miljoen euro op. In dit interview praten beide oprichters openhartig over hun uitdagende opstart.

Pozyx biedt nauwkeurige 3D-positioneringshardware en -software. Het bereikt indoor positionering tot op de centimeter nauwkeurig, zit boordevol state-of-the-art beweging sensoren, zoals een versnellingsmeter, gyroscoop, magnetometer en druksensor, en maakt gebruik van ultrabreedbandtechnologie om de exacte locatie en beweging van objecten te bepalen. WiFi, GPS en Bluetooth zijn geen partij voor deze slimme en precieze technologische oplossing, die ontelbare innovatieve nieuwe toepassingen heeft ontgrendeld in vele industrieën.

De spin-off van de universiteit werd 3 jaar geleden opgericht en biedt al werk aan 15 mensen. Haar klantenportfolio bevat 1.500 bedrijven wereldwijd in een breed scala van industrieën en geografische gebieden. Slechts 5% van zijn klanten is Belgisch. 50% is Europees, 30% is binnen
de VS, en de rest is voornamelijk in Azië. Pozyx wordt gebruikt in een indrukwekkende 64 landen wereldwijd.

Een geslaagde Kickstarter-campagne

“Pozyx is een spin-off van een doctoraat dat de behoefte aan nauwkeurige positioneringsgereedschappen binnenshuis liet zien. Om die behoefte te valideren, lanceerden we een internationale Kickstarter-campagne. Het antwoord was overweldigend”, vertelt Samuel. “Aanvankelijk richtten we ons op de makersgemeenschap; de spreekwoordelijke, gekke professor in zijn kelder”, gaat Vadim verder. “Uiteindelijk bleek dat 80% van onze donateurs B2B-kopers waren. Pas nadat de campagne 200% van zijn doel had bereikt, besloten we de sprong te wagen en een bedrijf te starten.”

Een klantenbestand opbouwen

“Het was nog steeds een uitdaging om klanten aan boord te krijgen. Toen indoornavigatie en positionering zo’n 15 jaar geleden voor het eerst naar voren kwamen (ja, dat is zo oud), had het een foutmarge van meer dan vijf meter en was het dus amper meer dan een gimmick. Een belangrijk deel van onze verkoopcyclus bestaat uit het bewijzen dat onze technologie weg degelijk tot 10 centimeter nauwkeurig is. Geen enkele andere bestaande technologie kan deze cijfers geven. Bluetooth en WiFi hebben een foutmarge van één tot vijf meter, terwijl je goede oude GPS zes tot tien meter verwijderd is van volledig betrouwbaar.”

“Bedrijven willen onze technologie met eigen ogen zien, omdat de onvervulde belofte van Bluetooth-technologie hen een bittere nasmaak heeft nagelaten. Het bouwen van een draagbare live demo stond heel hoog op onze to-do-lijst. Toen we daarin slaagden, begonnen prospects veel vlotter te tekenen.”

Veelzijdig gebruik

“Veel van onze klanten bleken grote logistieke en retailbedrijven te zijn. Pozyx helpt hen om hun inventaris met gemak bij te houden of om ervoor te zorgen dat bepaalde acties correct worden uitgevoerd. Musea, themaparken en andere locaties profiteren ook van het product. En
vergeet de techneuten niet: Pozyx kan worden gebruikt om een ​​drone met grote precisie naar binnen te vliegen.”

“Klinkt als veel, nietwaar? Die veelzijdigheid van gebruik is een zeer bewuste beslissing die we hebben genomen. We proberen de technologie te gebruiken om een ​​zeer breed scala aan applicaties aan te bieden. Ontwikkelaars kunnen positietoestellen kopen en zelfstandig beginnen experimenteren. We worden geprezen voor deze aanpak. Klanten vinden het leuk als je product gebruiksvriendelijk en eenvoudig te integreren is.”

Lees het vervolg van dit uitgebreid interview in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. De vorige artikels uit de reeks gemist? Ontdek hier alle interviews.