DSCN1438

Provincie Oost-Vlaanderen telt fietsers

OOST-VLAANDEREN - Begin deze week werden zowel de fietstelpalen in Deinze, Gent en Zulte als die in Sint-Niklaas, Beveren, Lokeren en Lochristi officieel geopend. Hiermee wordt het startschot gegeven door de Provincie Oost-Vlaanderen en de betrokken gemeentes voor het monitoren van het fietsgebruik langs de fietssnelwegen F7 (Gent-Kortrijk) en F4 (Gent-Antwerpen). Deze investering zal nuttige fietsdata opleveren om deze fietssnelwegen in de toekomst verder te verbeteren voor woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer.

Provincie Oost-Vlaanderen maakt al jaren werk van een veilig en comfortabel functioneel fietsroutenetwerk. Eind 2014 gaf de Oost-Vlaamse deputatie prioriteit aan de aanleg van fietssnelwegen. "Fietssnelwegen vormen de ruggengraat van het Oost-Vlaamse fietsroutenetwerk. De focus ligt op dagelijkse functionele verplaatsingen naar het werk, de school, de winkel, ...", aldus gedeputeerde Peter Hertog, bevoegd voor Mobiliteit.

Samen met de Oost-Vlaamse steden en gemeentes werkt de Provincie aan een sluitend netwerk van fietssnelwegen. De Provincie voorziet in haar meerjarenplan jaarlijks 2,5 miljoen euro en streeft er zo naar om 20 km fietssnelwegen per jaar te realiseren. Het budget wordt ook gebruikt om, waar nodig, fietsbruggen en/of –tunnels te voorzien.

 

Fietstellingen

Provincie Oost-Vlaanderen wil het fietsbeleid slimmer maken op basis van fietstelcijfers. Zo kiest de Provincie om te starten met het monitoren van het fietsgebruik (het hele jaar rond) langs de fietssnelwegen F7 en F4 op vaste en periodieke meetpunten.

Peter Hertog: "Deze fietstelcijfers kunnen heel wat nuttige informatie opleveren: hoeveel fietsers maken jaar na jaar gebruik van de fietssnelweg? Wat is het aantal fietsers op piekmomenten? Wie zijn deze gebruikers? Welke delen worden meest gebruikt? Durven fietsers de fietssnelweg te gebruiken als het donker is? Kortom dankzij dit permanent fietstelsysteem zal de Provincie en de betrokken gemeentes in de toekomst nog gerichtere keuzes kunnen maken om de fietssnelwegen en haar aanlooproutes op (boven)lokale functionele fietsroutes (vanuit woonkernen, tewerkstellingspolen, scholencomplexen…) te verbeteren."

Fietssnelweg F7 (Gent-Kortrijk) en F4 (Gent-Antwerpen)

De keuze gaat uit naar het monitoren van de fietssnelwegen F7 en F4, daar deze fietsroutes een hoog fietspotentieel hebben. Deze fietssnelwegen verbinden de stedelijke gebieden Gent, Deinze, Waregem en Kortrijk enerzijds en Gent, Lokeren, Sint-Niklaas en Antwerpen anderzijds met elkaar.

Daarnaast kennen deze fietssnelwegen een zeer hoge realisatiegraad. Van de F7 is op Oost-Vlaams grondgebied 70% gerealiseerd: 31% van het traject is van goede tot zeer hoge kwaliteit en 39% van het netwerk is een fietscorridor waarbij fietsers de fietssnelweg delen met andere gebruikers, voornamelijk in de stedelijke gebieden. Voor de F4 liggen deze cijfers zelfs nog hoger met respectievelijk 85%, 58% en 27%. Voor de overige nog niet gerealiseerde gedeeltes zijn omleidingen mogelijk zonder een te grote omrijfactor.