Robert Koelman (AFAS): “ Ook software moet klantgericht zijn”

000000000KVmechelen

Softwarebedrijf AFAS met een Belgische vestiging in Mechelen, kreeg in korte tijd heel wat naambekendheid. De sponsoring van de voetbalploegen AZ Alkmaar in Nederland en KV Mechelen in België is daar niet vreemd aan. “Maar uiteraard is het nog veel belangrijker dat wij ondertussen belangrijke namen op onze klantenlijst hebben staan die nu eigenlijk onze ambassadeurs zijn”, zegt Robert Koelman, directeur van AFAS België. Klantgerichtheid is een woord dat vaak terugkomt in een gesprek dat we met hem hadden over de recentste trends in business-software. “Bedrijven hebben vandaag terecht de mond vol van “customer centricity”, maar ze vertalen dat volgens mij nog te weinig in aandacht voor hun software.”

Administratieve processen en hr

AFAS Software gaat er prat op dat het er ook in België op relatief korte tijd is in geslaagd om diverse kleine en middelgrote ondernemingen én grotere bedrijven als klant binnen te halen. Met name in Oost-Vlaanderen zijn namen als Floréac uit Lochristi en Kinepolis met een vestiging in Gent belangrijke referenties. “We focussen enerzijds met ERP-software op de administratieve processen van elk bedrijf om zo alles van de offerte tot de factuur in goede banen te leiden”, zegt Robert Koelman, “terwijl we anderzijds ook een gewaardeerde partner zijn voor alles wat met de hr-activiteit te maken heeft. Beide poten vertegenwoordigen elk ongeveer de helft van onze omzet.”
Twee grote trends: boekhoudsoftware en de cloud

Uit recent onderzoek van AFAS Software blijkt dat boekhoudsoftware momenteel eigenlijk de populairste business software is bij Belgische ondernemingen. “Uiteindelijk is dat ook logisch”, geeft Robert Koelman aan, “want daar hangen zowat alle processen in het bedrijf mee samen. Ondernemingen zien steeds beter in dat hun boekhoudpakket niet in een ivoren toren mag draaien, maar deel moet uitmaken van het totale plaatje van het bedrijfsbeheer. Alles wat te veel versnipperd wordt, zet uiteindelijk een rem op de efficiëntie.” De andere grote trend is de toenemende verschuiving naar de cloud. “Onze oplossingen kunnen we nog altijd on-premise aanbieden”, zegt Koelman, “maar 95% van de nieuwe klanten kiezen voor ons SaaS-aanbod. Software as a Service is nu echt helemaal doorgebroken. Alles verandert razendsnel en onze klanten beseffen maar al te goed dat wat vandaag nog een zekerheid is morgen al voorbijgestreefd kan zijn. Daarom is het niet meer dan logisch dat ze enkel betalen voor de software die ze gebruiken. We sluiten ook nog contracten af van hoogstens één jaar. De tijd van de vijfjaarcontracten is echt wel voorbij. In onze optiek moeten klanten gewoon bij ons blijven omdat ze 100 procent tevreden zijn over ons partnerschap en niet omdat ze vastzitten aan een soort wurgcontract.” Er wordt tegenwoordig vaak gezegd dat bedrijven zichzelf permanent moeten heruitvinden. “Dan is het toch logisch dat ze ook niet vast willen zitten aan een bepaalde leverancier”, zegt Koelman. “Met onze oplossingen voor administratieve processen en hr gunnen wij hen die vrijheid. We willen niet enkel lippendienst bewijzen aan klantgerichtheid, maar die customer centricity in heel onze bedrijfsvoering doortrekken.”

Geen problemen rond eigenaarschap

Naast de overduidelijke voordelen van de cloud – geen onderhoud meer wat een grote tijd- en geldbesparing oplevert – is de jongste tijd ook soms bezorgdheid te horen over het feit dat bedrijven die voor softwareoplossingen in de cloud opteren, daardoor de eigendomsrechten op hun data verliezen. “Als je ziet wat Facebook en Instagram op privévlak bekokstoven, is die bezorgdheid wel te begrijpen”, stelt Robert Koelman. “Maar dan moet ik daarbij toch de kanttekening maken dat die schrik met onze oplossingen onterecht is. Bedrijven die voor een cloudoplossing kiezen, plukken daar alle voordelen van, maar blijven te allen tijde ook eigenaar van hun data.”

Zich verplaatsen in de huid van de klant

Bij de vraag naar hoe hij verwacht dat bedrijven de komende jaren naar business-software zullen kijken, haalt Robert Koelman nogmaals zijn stokpaardje van de klantgerichtheid boven. “Ondernemingen hebben de mond vol van customer centricity”, zegt hij, “en ongetwijfeld is dat meer dan terecht. Ze concentreren zich volop op de conversatie met hun klanten, ze willen de digitalisering een menselijk gezicht geven en ze zoeken emotionele verbinding met hun klanten. Dat is allemaal toe te juichen. Maar jammer genoeg vergeten ze volgens mij te vaak om ook hun bedrijfssoftware vanuit die invalshoek te benaderen. Met andere woorden: ze moeten bij de keuze van hun ERP-oplossing veel minder intern gericht zijn. Ze zouden zich echt permanent in de huid van hun klanten moeten verplaatsten. Wat vragen ze als ze digitaal met het bedrijf in contact komen? Het mag niet zo zijn dat klanten dan nog een echt hindernissenparcours moeten afleggen om te komen waar ze willen zijn. Met andere woorden ook de software moet “customer centric” zijn. Bedrijven die hun klanten niet willen teleurstellen en dus niet het risico willen lopen om hen te verliezen, gaan dat de komende jaren steeds duidelijker beseffen. Ze moeten wel, want anders gaan ze ten onder.”