Sabien Windels zet met ROOF FOOD stadslandbouw op de kaart

Sabien-Windels-300

Stadslandbouw en tuinieren zijn in het buitenland al een sinds enige tijd erg populair en het fenomeen krijgt, in combinatie met de toenemende belangstelling voor gezonde voeding, ook bij ons voet aan de grond. Het inspireerde de 26-jarige handelsingenieur Sabien Windels om de starten met  ROOF FOOD. Het gaat om een combinatie van een stadslandbouwproject – onder de vorm van een dakmoestuin - met een vegetarische cateringzaak.  “De mentaliteit bij bedrijven is de jongste jaren sterk aan het veranderen”, zegt Sabien Windels. “Jonge creatieve bedrijven en startups besteden vaak veel aandacht aan hun imago, en proberen het hun personeel zo goed mogelijk naar de zin te maken. Het laten leveren van vegetarische   maaltijden kan hier alvast toe bijdragen. Het blijft trouwens een hardnekkig misverstand dat vegetarische maaltijden alleen maar slaatjes zijn.”

Sabien Windels vindt de keuze van de naam ROOF FOOD voor haar bedrijf  de logica zelf. “We koppelen het cateringbedrijf aan het aanleggen van een dakmoestuin. Die brengt de landbouw niet alleen terug in de stad, maar zorgt ook voor heel wat heel wat educatieve, recreatieve en sociale opportuniteiten. De productie van de dakmoestuin vullen we aan met het aanbod van lokale biologische boeren. De moestuin op het dak is uiteraard ook een unieke locatie en daar willen we in een tweede fase worksops tuinieren geven. Voor bedrijven is dat een unieke teambuildingsactiviteit.”   Ook voor de vastgoedeigenaar die mee investeert in deze dakmoestuin is dit een interessant verhaal. “Een aantal cases in Nederland tonen aan dat een dakmoestuin zorgt voor een betere verhuurbaarheid van het onderliggend pand”, geeft Sabien Windels nog aan.  Zo wordt een onbenutte ruimte omgetoverd tot een rendabele plek. Bovendien profiteert de vastgoedeigenaar nog van tal van secundaire voordelen zoals een verdubbeling van de levensduur van het dak, isolerend vermogen en extra publiciteit.”

ROOF FOOD heeft bovendien de ambitie om op termijn meer dergelijke projecten te realiseren door middel van een social franchisingmodel. In tegenstelling tot de gebruikelijke franchisevorm, streeft social franchisingnaar een maximale sociale impact in plaats van maximale winst.

Sabien Windels is niet over één nacht ijs gegaan, sinds haar idee in januari van dit jaar vorm begon te krijgen. “Ik volgde het Go4business traject van Unizo, nam deel aan de ondernemerswedstrijd BIZZIDEE en werkte nauw samen met het bedrijvencentrum De Punt, want het is op het dak van dat bedrijvencentrum in Gentbrugge dat de eerste dakmoestuin wordt aangelegd. Ik volgde er in mei een bootcamp over sociaal ondernemerschap dat was  georganiseerd door De Punt, Sociale Innovatiefabriek, In-C, Trividend en de Vlaamse overheid en leerde er heel wat andere ondernemers kennen.  Ook heb ik nauw contact met de Sociale Innovatiefabriek, die sociaal ondernemerschap stimuleren. Zij hebben me met hun netwerk ook al veel geholpen.”

Ondertussen vond Sabien Windels ook al investeerders die vanuit een duurzame visie geld willen vrijmaken voor ROOF FOOD en ze stipt aan dat ze ook van hen goede adviezen heeft gekregen, net als van haar studievrienden uit de richting handelsingenieur.