SK Deinze

SK Deinze in buitenlandse handen

DEINZE - Voetbalclub SK Deinze is niet langer Oost-Vlaams maar wordt eigendom van de investeerdersgroep ACA Football Partners uit Singapore. ACA heeft grote ambities, net als het clubbestuur zelf. Het einddoel: de hoogste reeks binnen de kortste keren, en dat vergt ook een nieuw stadion. Om het met Paul Jambers te zeggen: ACA, wie zijn ze, wat doen ze en wat willen ze?

Voetbalclub SK Deinze heeft zijn nieuwe eigenaar aan het publiek voorgesteld. Het gaat om de investeerdersgroep ACA Football Partners uit Singapore. De Oost-Vlaamse club komt dus in buitenlandse handen, maar volgens voorzitter Van De Weghe blijft het dagelijks bestuur wat ze is, met de nodige versterking uit Singapore. Samen met hen wordt een ambitieus plan ontplooid. Bedoeling is meervoudig: doorstoten naar de hoogste regionen en het bestaande stadion verder uitbreiden.

Lokale verankering

De beide partijen - ACA en de voetbalclub - stellen dat ze veel belang hechten aan de lokale verankering. De club moet een mix bieden van lokale (meerderheid) en buitenlandse spelers. Er wordt ook de oprichting van een heuse Football Academy vooropgesteld. Finaal zegt ACA dat het ook oog wil hebben voor maatschappelijke projecten in de stad, iets wat door burgemeester Jan Vermeulen naar waarde wordt geschat, zo zei hij onlangs op de regionale zender AVS.

Groep met een missie

Binnen ACA Football Partners (ACAFP) is Hiroyuki Ono de CEO, gespecialiseerd in private equity en investeringsbankieren, zo meldt de website van de voetbalclub zelf. Hij wordt bijgestaan door Akihisa “Aki” Iizuka als Chief Strategy Officer, Takahisa “Taka” Shiraishi als Chief Football Officer, en Stanley Brard die mede-verantwoordelijk zal zijn voor het sportieve gedeelte. Met hun gedeelde ervaring bij clubs als AC Milan, ADO Den Haag, Feyenoord, STVV en Vissel Kobe brengen ze een drieluik van investmentclub business en football.

De missie van ACA Football Partners is om de waarde van sport vrij te geven en daaruit te evolueren, aldus SK Deinze. Ze steunen hierbij op waarden als discipline, duurzaam ondernemen en focus op data. Een van de belangrijkste onderdelen van hun businessstrategie is het creëren van een multi-club model, waarvan KMSK Deinze de centrale club zal worden.

Het model dat ACAFP voorstelt is een combinatie van de businessmodellen van City Football Group (met Manchester City als belangrijkste club) en Red Bull (met onder andere RB Leipzig). Van City Football Group wordt de globaliseringsstrategie overgenomen, en van de Red Bull groep de strategie om bij elke club dezelfde fundamenten te leggen.

Samen sterker

ACA Football Partners wil met KMSK Deinze een ‘glokale’ richting uitgaan. Ze willen enerzijds globaliseren op vlak van sponsoring en beleving, zonder de lokale gemeenschap uit het oog te verliezen. Dit zal ook op het veld te zien zijn, door een combinatie van Belgische, homegrown spelers en buitenlandse talenten, alsook in de nieuwe raad van bestuur.

Deze laatste zal bestaan uit Denijs Van De Weghe als voorzitter en Hiroyuki Ono als ondervoorzitter, Akihisa Iizuka, Takahisa Shiraishi en Olivier Van de Vijver. Zowel de voorzitter als Olivier (Chief Commercial Officer) blijven dus hun huidige rol vervullen binnen de club.