Starter van de week : Blik vol waardering zet basisbehoefte van elke mens weer op de kaart

00000000000elkke

Waardering en erkenning zijn, net als eten en drinken, een fundamentele basisbehoefte van elk mens, stelde de Amerikaanse psycholoog Abraham Maslow. Waardering uiten geeft mensen het gevoel dat hun werk er toe doet en dat ze gezien worden. Dat is wat Gentse onderneemster Elke Leyman (foto) met Blik Vol Waardering op de kaart wil zetten.

Volgens Maslow leidt het niet bevredigen van die fundamentele behoefte tot een vermindering van de volle menselijkheid en tot blokkering van de menselijke mogelijkheden. Daarom liggen waardering en erkenning in de piramide van Maslow ook hoger dan de behoefte aan salaris.

“Echt gewaardeerd worden, geeft je een goed gevoel en dat is ontzettend motiverend. Meer dan geld zet het aan tot betere prestaties, meer betrokkenheid, meer loyaliteit en zelfs meer tevreden klanten”, zegt Leyman.

Op haar vraag onderzocht bachelorstudent Glenn Van Nuffel ‘Relatiegeschenken, een verplichting of opportuniteit’.

Leyman: “Relatiegeschenken, en vooral in de eindejaarsperiode, zijn gewoongoed geworden, een secundaire arbeidsvoorwaarde. Werkgevers geven het, omdat het nu eenmaal van ze verwacht wordt. Voor veel organisaties is het een blok aan hun been en op de koop toe klagen werknemers ook nog eens over wat het dan maar is. Het heeft allemaal weinig met waardering te maken. Waardering uiten, mag geen vanzelfsprekendheid zijn. Het gaat niet om wat je geeft, maar waarom je het geeft.”

Dat de intentie hetgeen is waar werknemers het meeste belang aan hechten bij het krijgen van een relatiegeschenk blijkt ook uit het onderzoek van Van Nuffel. Op de vraag: ‘Waar hecht u het meest belang aan bij het krijgen van een geschenk”, noemt 79% van de 175 ondervraagde werknemers op de eerste plaats de intentie waarmee het geschenk wordt gegeven, gevolgd door de manier van afgeven (11%) en de persoon die het afgeeft (7%).

“Toch allemaal elementen van waardering uiten die de relatie van mens tot mens benadrukken. Daarom moet de nadruk op de relatie liggen, niet op het geschenk”, stelt Leyman bij de lancering van Blik Vol Waardering: een simpel en doeltreffend dankjewel als blijk van waardering. Om te zeggen: ‘Ik ben blij met wat je doet’.