Lotus verkocht meer koekjes in eerste jaarhelft
LEMBEKE - Koekjesbakker Lotus Bakeries heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 6,1 procent meer koekjes verkocht dan… Lees meer
EKE – Pieter Verheyde (41), Jeroen Vandensande (36) en Jens Van Vlem (35) delen een passie voor wijnen. Begin dit jaar sloegen ze de handen in elkaar en richtten De Windmolen op. Samen gaan ze op zoek naar de beste Bourgogne wijnen en Champagnes, allen afkomstig van kleine familiedomeinen met respect voor traditie en natuur. “We willen gelijkgestemde wijnliefhebbers in België laten kennismaken met deze uitzonderlijke wijnen.”
Het begon allemaal in 2007 op de Vlerick Business School waar Jeroen en Jens elkaar leerden kennen. Ze ontdekten al snel een gemeenschappelijke passie voor Italiaanse wijnen en startten samen Stappato op. “Deze kleine wijnhandel met uitsluitend Italiaanse wijnen draaide al snel heel goed, waardoor we besloten onze job aan de kant te zetten en er volledig voor te gaan. We namen een wijngroothandel over en groeiden jaarlijks verder”, zegt Jeroen.
Gaandeweg raakten de twee ook geïnteresseerd in Franse wijnen, meer bepaald uit de Bourgogne en Champagnestreek, en mede op vraag van verschillende klanten besloten Jens en Jeroen een tweede bedrijf op te richten. Pieter Verheyde, ex sommelier bij Hof Van Cleve en eigenaar van restaurant Terminus, dat dit jaar de beste wijnkaart had volgens Gault Millau, stapte mee aan boord. De Windmolen was geboren.
“Pieter was klant van ons toen hij nog sommelier was bij Hof Van Cleve. Hij werkte al in sterrenrestaurants in Frankrijk en de Verenigde Staten en mocht de voorbije jaren zowat elke belangrijke sommelierswedstrijd van dit land op zijn naam schrijven. Hij behoort dus tot de absolute wereldtop”, vertelt Jens.
“Met De Windmolen streven we dezelfde missie na als bij Stappato: een langetermijnrelatie opbouwen met zowel wijnliefhebbers als wijnhuizen die respect voor traditie en natuur voorop stellen.” Zo ontdekten Pieter, Jens en Jeroen tijdens het proeven en bezoeken van de verschillende wijnregio’s al snel een rode draad in de diverse wijnhuizen die hun persoonlijke voorkeur genieten. “Het zijn allemaal familiedomeinen die terroirgerichte wijnen maken met focus op elegantie en finesse.”
“We vinden het vooral belangrijk dat we onze wijnen kunnen delen met gelijkgestemden. Dit hoeven daarom niet enkel sterrenzaken te zijn. Ook brasserieën willen soms topkwaliteit. Het overgrote deel van onze klanten zijn trouwens particulieren met een passie voor wijn”, zegt Jens.
Op termijn willen de drie mannen vooral het aanbod uitbreiden. Momenteel werken ze met Stappato samen met een 35-tal producenten. Voor De Windmolen zijn dit er nog maar 6. “Maar zoiets moet groeien”, zegt Jens. “We stellen ons assortiment zeer zorgvuldig samen en gaan steeds ter plekke de wijnen van verschillende jaartallen proeven. Het moet klikken met de producent en de wijn moet steengoed zijn, anders komt hij er gewoon niet in.”
Twee keer per jaar organiseren ze met Stappato en De Windmolen ook een proeverij in hun gebouw in Eke, waar beide bedrijven ondergebracht zijn. De eerstvolgende proeverij vindt plaats op 18 en 19 november.
LEMBEKE - Koekjesbakker Lotus Bakeries heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 6,1 procent meer koekjes verkocht dan… Lees meer
“Bakkerij stopt na 256 jaar.” “Populaire brasserie sluit na 32 jaar de deuren.” “Hugo en Veerle sluiten na 33 jaar… Lees meer
WIEZE - De chocoladefabriek van Barry Callebaut heeft maandag gedeeltelijk de productie heropgestart. De eerste leveringen aan de klanten zullen… Lees meer
De afgelopen week heeft de ondernemingsrechtbank van Gent het faillissement van 15 ondernemingen uit de regio geopend. In de lijst… Lees meer
Leidinggevenden van Belgische bedrijven liggen op korte termijn vooral wakker van de toename van cybercriminaliteit, de mismatch op de arbeidsmarkt… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen