thumbnail_2

Starter van de week: Eduscale maakt complexe software vanzelfsprekend

DEINZE - Met zijn startup agency Eduscale pakt voormalig student-ondernemer Jente Vanhaesebroeck (22) het klantenretentieprobleem voor technologiebedrijven aan. “Vaak begrijpen klanten niet waarom, of hoe ze een tool moeten gebruiken. Met Eduscale helpen we eindgebruikers het beste uit hun software te halen.” Op deze manier helpt hij technologiebedrijven groeien, zowel pre-sales als post-sales.

In februari werd Jente Vanhaesebroeck nog genomineerd voor student-ondernemer van het jaar met zijn onderneming Phelix Branding. In dit marketing agency, opgericht in 2017, werkt hij inmiddels met een 20-tal student-werknemers en partners. Ondertussen is hij afgestudeerd als office manager en begonnen als fulltime ondernemer. Hij helpt technologiebedrijven, agencies en start-ups met online marketing en groei.

Technologie verstaanbaar maken

"Met Phelix Branding zagen we steeds dezelfde nood terugkeren bij technologiebedrijven. Onze opdracht bestond er veelal in de eindgebruikers beter uit te leggen hoe een bepaald product in elkaar zit, waarvoor je het nodig hebt, hoe je het best kan gebruiken,... Daaruit is Eduscale geboren", vertelt Jente. “Eduscale zet strategisch educatieve inhoud in om het gedrag van de eindgebruikers te beïnvloeden. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld de marktvraag vergroten of het engagement van hun bestaande klanten versterken.”

In een abonnementen-economie is het belangrijker dan ooit om je klanten lang bij te houden. Eduscale schaalt het content team mee met snelgroeiende technologiebedrijven zoals StriveCloud, om onderwerpen zoals gamificatie, data en E-sport te verhelderen voor hun doelgroep.

Drie formules

Eduscale gaat kijken waar de gaten zitten in de kennis van de eindgebruiker en voor welke problemen dat zorgt. Dit gebrek aan kennis zorgt er vaak voor dat een klant stopt met het product te gebruiken. Met hun content willen ze de eindgebruiker triggeren om het product opnieuw of meer te gebruiken. Dit doen ze aan de hand van 3 formules.

"Ten eerste hebben we een soort marketing hub waar we online resources zoals e-guides, templates, case studies,… verzamelen. Vervolgens hebben we een kennis base die meer naar de gebruikers gericht is. Ze kunnen er informatie vinden oever het product, hoe je ermee start, hoe je een profiel aanmaakt,... Het laatste is de Online Academy waar zowel klanten als andere stakeholders van een bedrijf kunnen leren over hun product en de industrie waar ze inzitten. Hier komt alle kennis uit de eerste en tweede formule mooi samen."

Internationaal team

“We zijn onze dienst beginnen testen in februari en gingen samen met enkele technologiebedrijven kijken welk type content het beste werkt om zowel de eindgebruiker te ondersteunen als de doelen van het bedrijf te behalen. Na een 8-tal maanden optimaliseren en uitgebreid marktonderzoek konden we vorige week uiteindelijk officieel lanceren.” Momenteel telt Eduscale al twee betalende klanten en staan er al heel wat demo’s geboekt. De onderneming is er ook meteen op gericht om zo snel mogelijk internationaal te gaan. Zo werkt naast oprichter Jente nu al een internationaal remote team mee aan de content ontwikkeling.

Customer education

“We willen het go to agency worden voor customer education”, zegt Jente. “We zijn nu specifiek gericht op software en technologiebedrijven en willen een zekere awareness creëren rond customer education. Veel technologiebedrijven zien namelijk de grote voordelen ervan nog onvoldoende in. Zo hoef je niet elke software klant 1 op 1 te trainen, waardoor je sneller kan schakelen. Ook verlaagt het de druk op customer support en genereer je meer waarde voor je klant.”

“Ik heb veel geleerd uit mijn tijd als student-ondernemers en kan de fouten die ik daar heb gemaakt nu meenemen naar mijn tweede onderneming. Phelix Branding blijft overigens in de achtergrond actief. Mijn focus ligt nu op het laten groeien van de nieuwe start-up”, besluit Jente.