overzicht+scooters+2

Starter van de week: elektrisch rijden dankzij E-scooter Gent

URSEL - Bart Ingels (53) werkte 28 jaar lang in de verwarmingssector waar hij instond voor de verkoop, maar zoals velen kreeg hij te kampen met een burn-out. "Ik heb toen besloten alles achter mij te laten en op mezelf te beginnen", vertelt Bart. Intussen verdeelt hij al anderhalf jaar elektrische scooters, motoren en steps met zijn bedrijf E-scooter Gent. "Elektrisch rijden is goedkoper, veiliger, milieuvriendelijker, maakt geen lawaai en stinkt niet. Bovendien krijg je van de overheid tot 750 of 1500 euro premie en tal van andere fiscale voordelen bij de aankoop van een elektrische scooter klasse B of motor.

"Hoe ik terecht kwam bij de elektrische scooters?", vraagt Bart. "Ergens zat dat altijd al in mijn achterhoofd. Ik wilde inpikken op de recente mobiliteitsproblemen en de aandacht voor het klimaat. Er bestond al een groot aanbod aan verdelers van elektrische fietsen, maar voor elektrische scooters was er naar mijn mening zeker nog een markt weggelegd in Vlaanderen."

Testrijden

Al snel bleek inderdaad dat de vraag naar elektrische scooters en steps groot is. Zo schaffen sinds het nieuwe mobiliteitsplan meer en meer bewoners uit de ruime omgeving van Gent een E-scooter aan om vlot naar hun werk te geraken. "Mensen komen van de kust tot Brussel en zelfs Wallonië naar Ursel om te testrijden, maar ik kom met mijn E-scooters ook ter plaatse bij zowel firma's als particulieren. Ik investeerde bewust niet in een dure winkel in het Gentse om dan te wachten tot er volk langskwam, maar keer de rollen om en ga gewoon naar hen toe."

Voordelen zijn enorm

De voordelen van E-scooters zijn enorm, volgens Bart. "In de eerste plaats is het een uiterst veilig transportmiddel want het zwaartepunt ligt lager dan bij een elektrische fiets, het dragen van een helm is verplicht en je benen zijn meer beschermd door de voorkant van de scooter. Daarnaast is het ideaal voor mensen die geen rijbewijs kunnen halen of zich geen ander transportmiddel kunnen veroorloven. Deze mensen gebruiken de E-scooter vooral voor woon-werk verkeer. De E-scooter kost ook zeer weinig in verbruik, de elektriciteit kost je nog geen euro per 100km, en is ook het onderhoud een stuk goedkoper dan bij een klassieke scooter op benzine. Ten slotte maken E-scooters ook geen lawaai en stinken ze niet, wat de fietsers waarmee ze het fietspad delen dan weer zeer fijn vinden."

Ruim aanbod

Bart Ingels verdeelt intussen drie merken gaande van instapmodellen tot de iets grotere scooters en motoren die snelheden van 45km/h tot 100km/h kunnen halen (met een actieradius tot 180km) en ook elektrische steps. "Ik koos voor scooters met uitneembare batterijen. Op die manier kunnen mensen die in een rijhuis wonen, de batterij handig uit de scooter halen en binnenshuis opladen."

Er is nog werk aan de winkel

Volgens Bart kunnen er vanuit de media en de overheid nog veel inspanningen gedaan worden. "Als er in de media gesproken wordt over mobiliteit, hoor je slechts 1 keer op de 10 het woord elektrische scooter vallen. Nochtans is het een uitstekend alternatief om de files te vermijden", meent Bart. "Ook pleit ik voor de ruimere toelating van scooters klasse B op bijvoorbeeld fiets- en jaagpaden. Eigenlijk zouden dezelfde regels moeten gelden voor elektrische fietsen als voor E-scooters", besluit Bart.