Famework PB

Starter van de week: Famework bouwt ‘tinder’ voor merkintegratie

GENT - Merken zoeken steeds meer alternatieven voor klassieke advertising. Product placement en andere vormen van merkintegratie en merkbeleving zijn in opmars. De Gentse start-up Famework lanceert daarom een online platform dat geïnteresseerde merken in contact brengt met audiovisuele productiehuizen, podiumproducties, evenementen en bekende gezichten. “Merken en contentmakers vinden elkaar vaak niet of niet snel genoeg. Daarom hebben wij een platform ontwikkeld dat hen op basis van algoritmes kan matchen”, vertellen oprichters Pieter Dewinter en Tom Notte.

Famework werd in 2018 opgericht en is een nieuwe start-up van de initiatiefnemers achter Flanders Tax Shelter, Pieter Dewinter en Tom Notte. Dat bedrijf is de marktleider in Vlaanderen op het vlak van tax shelter financiering voor audiovisuele en theaterproducties. Omdat de financiering van deze producties onder druk staat begonnen ze twee jaar geleden na te denken over een nieuw platform om merken en adverteerders te linken aan audiovisuele productiehuizen, podiumproducties, events, enzovoort…

Merkintegratie wordt steeds belangrijker

Zo was het idee voor Famework geboren, een platform dat werkt rond merkintegratie en merkbeleving: van product placement op tv over sponsoring en aanwezigheid op een festival, in een musicalproductie of op een sportmanifestatie tot de juiste link met bekende gezichten, die bereid zijn ambassadeur te worden van een merk.

Tom Notte: “We spelen in op twee tendensen: enerzijds begint merkintegratie zowel nationaal als internationaal een steeds groter deel uit te maken van de marketingmix van adverteerders. Zij willen mogelijkheden om hun merk bekender te maken of hun imago te versterken via een programma of event waar hun specifieke doelgroep aanwezig is. Anderzijds zien we dat audiovisuele productiehuizen, podiumproducties zoals musicals, eventorganisatoren en sportclubs op zoek gaan naar bijkomende financiering om hun budgetten rond te krijgen. Merkintegratie is voor beide partijen dus een goeie zaak.”

Matching technologie

Famework ontwikkelde daarom een online platform waar het merken en contentmakers bijeen brengt om merk- en productintegratie efficiënter en doelgerichter te laten verlopen. “Merkintegratie is niet nieuw, maar we merken dat adverteerders en contentmakers elkaar vaak niet of niet snel genoeg vinden”, stelt Pieter Dewinter. “Via ons platform brengen we hen met elkaar in contact. Daarvoor is een specifieke matching technologie ontwikkeld, met innovatiesteun van de Vlaamse overheid.”

Na een jaar van ontwikkeling werd www.famework.io zopas gelanceerd. Productiehuizen zijn alvast gestart om informatie over hun komende projecten online te plaatsen. “Zo kan men voor een televisiereeks aangeven welke wagenpartner men zoekt. Wij koppelen dan het productiehuis met het meest relevante automerk. Maar het gaat veel breder. Ook een sportclub die eigen content maakt, kan snel merken linken aan die productie. Of een merk dat in juni volgend jaar een nieuw product wil lanceren voor 30-jarigen, kan via Famework exact bepalen hoe die doelgroep te bereiken is en welke bekende gezichten eventueel ambassadeur willen worden.”

Coronacrisis maakt de nood nog groter

De launch van Famework werd eerder gepland voor deze zomer. Door de actualiteit vroegen de initiatiefnemers zich af of dit wel het juiste moment is? “De conclusie was dat de huidige gezondheidscrisis de nood alleen maar groter maakt. Net op het moment dat de advertentie- en contentsector zich existentiële vragen stelt en zich op een of andere manier moet heroriënteren, gaat ons platform sneller dan initieel gepland van start.”

Tom Notte en Pieter Dewinter koesteren grootse ambities. “De komende maanden kan ons platform breed worden getest, zodat adverteerders tijdig hun merkintegratiecampagnes kunnen plannen voor het najaar en voor begin 2021. Tegelijk kunnen contentmakers snel bijkomende financiering verkrijgen. Intussen investeren wij voort in o.a. machine learning om de achterliggende algoritmes verder te perfectioneren. Omdat we merken dat de vraag al sterk leeft bij multinationals, bekijken we ook de internationale uitrol van Famework in meerdere landen.”