Starter van de week : GraduAid helpt bedrijven beste afgestudeerden vinden

graduaid

De Gentse startup GraduAid heeft dankzij een matchingalgoritme het grootste aanbod aan juniorvacatures in België

De vakantie is beginnen en dat betekent dat duizenden studenten die net afgestudeerd zijn of dat in de tweede zit zullen doen straks op zoek gaan naar een job.   Om al deze graduates wegwijs te maken richting arbeidsmarkt ontstond één jaar geleden GraduAid. Vandaag is dit het relevantste platform in deze niche. Er staan meer dan 1.350 vacatures op en al 750 bedrijven maakten een account aan.

GraduAid heeft een speciaal matchingalgoritme ontwikkeld dat door afgestudeerden als zeer praktisch wordt ervaren. Via dit algoritme kunnen ze eenvoudig zien hoe goed ze bij de verschillende junior vacatures passen op basis van een matching score gaande van 0 tot 100 %

"Het doel van GraduAid is om de afstand tussen afgestudeerden en de bedrijfswereld te  verkleinen", zegt mede-oprichter Ben Vanparys. “Het idee is ontstaan vanuit een persoonlijke frustratie na afstuderen. Laatstejaarsstudenten kennen vaak maar enkele bedrijven/organisaties en zien ellenlange lijsten met vacatures, maar hebben geen idee welke vacatures best bij hen passen. Het matchingalgoritme moet zorgen voor duidelijke wegwijzers naar de arbeidsmarkt."

Ook voor bedrijven wordt het dankzij het platform echter gemakkelijker om de juiste kandidaten te vinden.  Via het Talent Dashboard zien ze meteen welke studenten hun vacatures leuk vinden en hebben ze een overzicht van alle graduates, gerangschikt op basis van de matchingscore met hun vacature(s). Op deze manier komen beide partijen veel gerichter met elkaar in contact.

Vandaag maken reeds een 6.000 hoger opgeleide laatstejaarstudenten, ook GraduAiders genoemd, gebruik van het platform. Tevens werd Student.be onderdeel van GraduAid en zo maken bijna 100.000 studenten gebruik van beide platformen.

"We hebben alleszins nog grote plannen om onze missie om bedrijven en pas afgestudeerden nog dichter bij elkaar te brengen, kracht bij te zetten", geeft Ben Vanparys nog aan.  "Zo maken we binnenkort het matchingalgoritme nog gerichter en implementeren we direct messaging tussen beide partijen. Voorts zullen we een mobiele app lanceren en ervoor zorgen dat bedrijven via het platform interviews met de kandidaten kunnen doen."