thumbnail_IMG_1008

Starter van de week: HR4U biedt persoonlijke begeleiding bij je loonadministratie

GENT - Stefanie Soetens (39) startte onlangs haar eigen loonadministratiekantoor HR4U op in Gent. "Ik onderscheid mij van de grote sociaal secretariaten door echt tijd te maken voor de klant en meteen klare taal te bieden."

Na 13 jaar als werknemer door het leven te gaan, besloot Stefanie Soetens de sprong te wagen en op zichzelf te starten. "Ik heb eerst 3 jaar gewerkt in een uitzendkantoor en ben vervolgens 10 jaar lang actief geweest als logistiek bediende in de Gentse haven", vertelt de naar Gent uitgeweken West-Vlaamse. "Mijn man is bestuurder en KBC agent van het verzekeringskantoor Assecure. Hij hoorde van collega's dat er nood is aan meer duidelijkheid wat betreft loonadministratie en personeelsbeleid. Mensen worden vaak van het kastje naar de muur gestuurd en krijgen geen duidelijke antwoorden. Met HR4U wil ik deze leemte opvullen."

HR4U

Zo kwam Stefanie uiteindelijk in contact met Salar, een Kempens sociaal secretariaat dat hun eigen software pakket heeft ontwikkeld. "Ik was op zoek naar een gebruiksvriendelijk pakket dat duidelijk en transparant is voor de gebruiker. Na een screening besloten ze om met mij in zee te gaan", zegt Stefanie. "Met HR4U doe ik eigenlijk hetzelfde als een sociaal secretariaat, maar de focus ligt eerder op kwaliteit dan op kwantiteit. Onze doelgroep zijn kleine zelfstandigen en KMO’s. Wij maken loonberekeningen en staan uiteraard paraat om sociaal juridische vragen te beantwoorden."

“Ons doel is ontzorgen zodat de klant zich kan focussen op zijn core-business. Wij begeleiden vanaf de aanwerving van een eerste werknemer (wat zijn de verplichtingen, aansluitingen, documenten?) tot het opnieuw uit dienst gaan van een medewerker en alles wat daartussen komt.”

Persoonlijk contact

HR4U wil het onderscheid maken door persoonlijk contact en het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Stefanie: “Naar mijn eigen ervaringen zijn klanten in de typische grote sociale secretariaten eerder een nummer. Dat is exact wat wij willen vermijden door hen echt van dichtbij te begeleiden, ter plaatse langs te gaan bij problemen en de klanten pro-actief te contacteren wanneer er zaken veranderd zijn. We zorgen er bovendien voor dat klanten snel een een correct antwoord krijgen op hun vragen. Ik ga graag tot het uiterste om mijn klanten te helpen.”

Gebruiksvriendelijke software

HR4U begeleidt zijn klanten in combinatie met de gebruiksvriendelijke software van Salar. Deze bevat onder andere een tool voor verlofplanning, consultatie van loonbrieven, doorgeven van prestaties,… en is bovendien compatibel met boekhoudprogramma’s waardoor klanten er makkelijk hun statistieken kunnen bijhouden en opvolgen.

“Ik volg zelf alles nauwgezet op, controleer en optimaliseer zodat klanten zich geen zorgen hoeven te maken omtrent hun personeelsadministratie. Op die manier wil ik hen graag ontzorgen en begeleiden van A tot Z.”

Carrièreswitch

Na een testdossier bij het verzekeringskantoor van haar man en een opstartdossier in november schoot HR4U in januari 2021 definitief uit de startblokken. “We hadden eigenlijk wel al vroeger willen starten, maar de huidige pandemie zorgde voor enige vertraging. Bedrijven zijn door COVID eerder afwachtend om hun eerste werknemer in dienst te nemen.”

Voorlopig doet Stefanie alles nog in haar eentje. “Ik word gelukkig ondersteund door Salar, maar op vrij korte termijn is het wel de bedoeling om een team uit te bouwen”, zegt ze. “Het is voor mij alvast een hele verrijking geweest om deze stap te zetten. Ik ben net geen 40, wat volgens mij het ideale moment is om een carrièreswitch te maken. Nu ben ik nog fris genoeg. (lacht) Ik vind het alvast heel interessant om mijn brein opnieuw te triggeren en nieuwe zaken te leren.”