Foto Peter & Charles

Starter van de week: Ice Crime Factory lanceert suikervrije frisco

GENT/OUDENAARDE – De ene is kok van opleiding en gepassioneerd door de creatie van smaakvol suikervrij ijs, de ander is handelsingenieur en het brein achter een vernieuwde marketingcampagne. Samen bliezen ze nieuw leven in Ice Crime Factory, het bedrijf dat 5 jaar geleden als eerste in België met suikervrij ijs op basis van Stevia op de markt kwam.

Alles begon 5 jaar geleden toen Peter De Jaeger (38) samen met zijn vrouw Tifanny Christiaens een eigen bedrijf in ijsproductie opstartte. Nadat hij zijn kok-opleiding aan de bekende hotelschool Spermalie in Brugge voltooid had en de wereld rondgereisd had als kok voor verschillende gerenommeerde hotels, volgde hij een cursus Gelato aan de prestigieuze Universita dei Sporei in Italië. Hier kreeg hij niet alleen de kneepjes van het vak onder de knie, maar leerde hij ook over de functionele eigenschappen van bijvoorbeeld suiker en vet in roomijs. Het was vooral met die eigenschappen dat Peter wilde gaan experimenteren voor de vervaardiging van zijn eigen roomijs.

Suikervrij ijs

In 2013 startten De Jaeger en zijn vrouw in een fabriek in Oudenaarde met de productie van roomijs op basis van Stevia. Een product dat nog maar net was goedgekeurd door de EU voor gebruik in levensmiddelen en volop aan een opmars bezig was. Zo bracht Ice Crime in 2014 als eerste in België een vanille-ijs op de markt zonder toegevoegde suiker. Hiermee wonnen ze onder andere de Best Innovation Award.

Ice Crime kende een groot succes met de verkoop van zijn producten in Delhaize, Spar en Match en zag zijn omzet gestaag groeien tussen 2013 en 2015. Toch was dit mooie verhaal slechts van korte duur. Steeds meer concurrenten ontdekten de steviaplant en Ice Crime was niet langer uniek in wat ze deden. Door een te grote focus op productie en te weinig aandacht voor sales en marketing, werden ze voorbijgelopen door andere ijsproducenten. Terwijl Ice Crime vasthield aan 1 smaak, de vanille, en 1 product, de pot van 1 liter, innoveerden andere bedrijven met een heel gamma aan suikervrij ijs.

Tijd voor vernieuwing

Het is net op dat moment, dat Charles Colle (29) op het toneel verscheen. Met een diploma handelswetenschappen op zak en 5 jaar ervaring bij Alpro als sales manager export, was hij de geknipte persoon om Ice Crime naar een hoger niveau te tillen.

In januari dit jaar richtten ze samen een nieuwe bvba op, onder de naam Ice Crime Factory, met meer focus op sales en marketing. Zo lanceerden ze een aantal nieuwe producten waaronder de suikervrije frisco met minder dan 100 calorieën en de 500ml pot en brachten ze naast de vanille ook de mokka en de chocolade-amandel op de markt. Ook de verpakking krijgt binnenkort een volledig nieuwe look. Daarnaast wordt de productie sinds kort uitbesteed aan een Belgische partner en gaan ze ook op zoek naar een extra salespersoon voor de versterking van hun team.

Grote ambitie

“Het probleem is de perceptie bij de mensen dat suikervrije producten niet lekker zijn”, vervolgt Charles. “Wij willen met Ice Crime Factory de consument opnieuw opvoeden door lekkere suikervrije producten op de markt te brengen.”

Charles wil me bewijzen dat hun suikervrij ijs echt lekker is en biedt me enthousiast een potje aan. Terwijl ik proef gaat hij vastberaden verder: “Onze producten bevatten enkel natuurlijke suikers en Stevia. Op die manier kunnen we roomijs met 70% minder suiker aanbieden en bevat ons ijs tot 45% minder calorieën. Binnen deze suikervrije niche willen we uiteindelijk de beste zijn. Smaak is voor ons het allerbelangrijkste en deze blijven we continu verder optimaliseren.”

Dat het ijs best lekker is, kan ik alvast niet ontkennen. Maar Charles is ook ambitieus en vertelt me over hun toekomstplannen: “Het doel is om de omzet elk jaar te verdubbelen zodat we tegen 2020 zes keer meer verkopen dan nu. We zitten voorlopig al in Nederland en Servië en willen nog verder uitbreiden naar het buitenland. Mijn ervaring als buitenlandverkoper bij Alpro komt hierin goed van pas.”

Starterstip

“Als ik andere start-ups één goede raad kan geven, dan is het ‘perfectie bestaat niet’. Je kan blijven aanpassen, maar uiteindelijk moet je er gewoon voor gaan. Mik dus op 90% perfectie en waag die sprong. Along the road leer je dan wel bij en kan je je product en marketingstrategie verder perfectioneren”, besluit Charles.

De suikervrije frisco’s zijn vanaf 7 mei te vinden bij Carrefour en Spar. De ambitieuze mannen van Ice Crime Factory hopen alvast op een uiterst warme zomer.